Abstract
This sudy examined the contradictions and tensions between the discourses of the “pro-life” and “pro-family” groups and the contents of the Paraguay National Educational Transformation Plan 2040 (PNTE), in order to understand the influence of religious ideologies and conservatives in the educational public policies of Paraguay. Conservative groups expressed their opposition to the PNTE, arguing that it would promote the destruction of families and the introduction of “gender ideology.” However, the analysis revealed that the PNTE focuses on improving educational quality, incorporating principles of interculturality, inclusion and a rights-based approach. Through a hermeneutic-critical approach, contradictions were identified between the discourses of conservative groups and the objective information of the educational plan. The analytical essay was used as the main technique, collecting data from publications and media between 2022 and 2023. The study highlighted the importance of the family in the PNTE and questioned the politicization of the educational debate, emphasizing the need to address the structural problems of Paraguayan education, such as poverty and exclusion, without ideological or religious biases. In conclusion, the analysis showed the complexity of the educational debate in Paraguay, highlighting the importance of a rational and scientific approach in the formulation of educational policies.
References
ABC Color. (20 de octubre de 2022). Todo lo que no dice el plan de transformación educativa. https://www.abc.com.py/nacionales/2022/10/20/mec-todo-lo-que-no-dice-el-plan-de-transformacion-educativa/
Adirón, F. (2005). ¿Qué es la inclusión? La diversidad como valor. Ministerio de Educación República de Perú.
Agencia Presentes. (22 de octubre de 2022). Grupos antiderechos marcharon en Paraguay en contra de la reforma educativa. https://agenciapresentes.org/2022/10/25/grupos-antiderechos-marcharon-en-paraguay-en-contra-de-la-reforma-educativa/
Cámara de Diputados. Dirección de Comunicaciones. (2022). Organizadores de la marcha contra la transformación educativa entregaron nota de reclamos a legisladores. http://www.diputados.gov.py/index.php/noticias/organizadores-de-la-marcha-contra-la-transformacion-educativa-entregaron-nota-de-reclamos-legisladores
Cermeño, E. O. (2011). Comunidad Educativa: ámbito de colaboración entre la familia y la escuela. En J. Maquilón Sánchez, A. B. Mirete Ruiz, A. Escarbajal Frutos; A. M. Giménez Gualdo (Eds.). Cambios educativos y formativos para el desarrollo humano y sostenible (pp. 71-80). Universidad de Murcia.
Constitución de la República del Paraguay de 1992. https://pdba.georgetown.edu/Parties/Paraguay/Leyes/constitucion.pdf
Delegación de la Unión Europea en Paraguay. (22 de setiembre de 2020). La Unión Europea dona 86 millones de euros para la Transformación Educativa y la Protección Social en Paraguay. https://www.eeas.europa.eu/delegations/paraguay/la-uni%C3%B3n-europea-dona-86-millones-de-euros-para-la-transformaci%C3%B3n-educativa-y-la-protecci%C3%B3n-social_es?s=193
El Surti (2023). Ruido. El régimen de desinformación en las elecciones 2023 de Paraguay. La Precisa, la sección de fact-checking de El Surti. https://elsurti.com/wp-content/uploads/2023/08/RUIDO-LaPrecisa-Infocracia-1.pdf
García, F. (2017). ¿Qué es la realidad? Agroindustria, Sociedad y Ambiente,1(8),1-1.
https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/3766/ley-n-1264-general-de-educacion
Ley N.° 1264/1998, General de Educación.
Ley N.° 5136/2013, De Educación Inclusiva.
Martínez Paz, F (2008). Política Educacional. Fundamentos y Dimensiones. Academia Nacional de Educación.
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (2018). Hallazgos de la experiencia en PISA para el Desarrollo. Resumen Ejecutivo. MEC. https://mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/15228?1544781993
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (sf). Educación Inclusiva. https://mec.gov.py/cms/?ref=295493-educacion-inclusiva
Ministerio de Educación y Ciencias. (2022). Plan Nacional de Transformación Educativa Paraguay 2040. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/plan_nacional_de_transformacion_educativa_paraguay_2040.pdf
Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2011). La Nueva Escuela Pública Paraguaya y la construcción de una política educativa desde y con los Pueblos Indígenas en Paraguay. MEC. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/7013
Morán, J. (2023). ¿De qué hablan cuando hablan de “ideología de género”? La construcción del enemigo total. Astrolabio, (30), 177-203. http://dx.doi.org/10.55441/1668.7515.n30.32465
Moreno, M. S. (2011). Enfoque de derechos humanos en el desarrollo. Aspectos teóricos y metodológicos. Revista de Fomento Social, 39-71.
Observatorio Educativo Ciudadano. (2022). Presupuesto Público. Esfuerzo gobierno en educación. https://observatorio.org.py/presupuesto-publico/2#:~:text=Al%202022%2C%20el%20promedio%20de,es%20de%204%2C0%25
Red Chaqueña de Comunicación. (20 de octubre de 2022). Marcha contra la no transformación. https://rcc.com.py/especiales/marcha-contra-la-no-transformacion-educativa-en-paraguay/
Servicio Paz y Justicia. (2023). Quienes somos. https://www.serpajpy.org.py/quienes-somos/?amp=1
Solís Umaña, S. (2003). El enfoque de derechos: Aspectos teóricos y conceptuales. https://ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000133.pdf
Última Hora. (9 de agosto de 2023). Grupos provida y Profamilia se manifiestan pidiendo derogación del convenio con UE. https://www.ultimahora.com/grupos-provida-y-profamilia-se-manifiestan-pidiendo-derogacion-de-convenio-con-ue
UNICEF (2022). El Enfoque Basado en los Derechos de la Niñez. UNICEF. https://www.unicef.org/chile/media/7021/file/mod%201%20enfoque%20de%20derechos.pdf
Zúñiga, M., y Ansión, J. (1997). ¿Qué entender por interculturalidad? Interculturalidad y educación en el Perú, 9-20.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Gustavo Torres