Inclusive education: the education of people with disabilities
PDF (Español (España))

Keywords

educación inclusiva
discapacidad
derechos humanos
escuela
Latinoamérica

How to Cite

Acuña, A. I. (2019). Inclusive education: the education of people with disabilities. Revista Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 4, 9–16. https://doi.org/10.54549/ky.4.2019.9

Abstract

The purpose of this article is to present the legal frameworks on the education of persons with disabilities, after accession to the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities (year 2006) and its implementation in Latin America. Particularly I will focus on the case of Argentina to reflect on the tensions, paradoxes and discussions that are currently taking place and that are similar to those that are taking place in other regions of America. They are the result of several years of research by a study group on the subject of a project called “Practices and Discourses on Disability, Body and Education”, carried out in the Faculty of Humanities and Education Sciences at the National University of La Plata, between the years 2013 and 2017.

https://doi.org/10.54549/ky.4.2019.9
PDF (Español (España))

References

Acuña, C., & Bulit Goñi, L. (Eds.). (2010). Políticas sobre la discapacidad en la Argentina: El desafío de hacer realidad los derechos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Argentina. Ley Nº 27.044, Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.defensorba.org.ar/pdfs/discapacidad/Ley-Nacional-27044-Jerarquia-Contitucional-Convencion-sobre-los-Derechos-de-las-Personas-con-Discapacidad.pdf

Cobeñas, P. (2016). Estudio sobre buenas prácticas de educación inclusiva en escuelas comunes de la provincia de Buenos Aires y la Ciudad Autónoma de Buenos Aires: informe final. Buenos Aires: ADC.

Martínez, M. E. (2015) Personas con Discapacidad, vida independiente y educación inclusiva. En: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de la Nación (Ed.), Discapacidad, Justicia y Estado: Vida independiente, Vol. 5. Buenos Aires: Editorial INFOJUS.

Mora, A. S. (2008). Propuestas desde la antropología para el abordaje de las dimensiones socio-culturales del cuerpo: Un aporte al debate Educación Física / Educación Corporal. Educación Física y Ciencia, 10, p. 59-73.

Naciones Unidas. (2006). Convención sobre las personas con discapacidad. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Paraguay. Ley N° 3540/2008. Que aprueba la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y el Protocolo Facultativo de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.pj.gov.py/images/contenido/secretariadegenero/marcolegal/LEY-3540-2008.pdf

Red Regional por la Educación Inclusiva, RREI. (2018). Posicionamiento de la Red Regional por la Educación Inclusiva y de Inclusión International en relación a las escuelas especiales.

Terigi, F. (2009). Conversación con Flavia Terigi. La inclusión en la escuela media ante la persistencia del modelo escolar tradicional. En Diálogos del SITEAL, OEI, UNESCO, SITEAL.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Araí Itaí Acuña

Downloads

Download data is not yet available.