Impact of the work of the hospital classroom of the Social Welfare Institute on the educational and social inclusion of children and adolescent cancer patients. Year 2019
PDF (Español (España))

Keywords

hospital classrooms
oncology
inclusion

How to Cite

Martínez Brizuela, J. R., & Rodríguez Cañete, C. (2022). Impact of the work of the hospital classroom of the Social Welfare Institute on the educational and social inclusion of children and adolescent cancer patients. Year 2019. Revista Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 7, 1–18. https://doi.org/10.54549/ky.7.2022.e2936

Abstract

Educational inclusion is a pedagogical concept of great importance that refers to the way in which the school should respond to diversity. On the other hand, social inclusion refers to effectively addressing the inequities, vulnerabilities and poverty suffered by children and adolescents. The incorporation of these concepts in school classrooms provides a level of development according to the capabilities of each child, eliminating possible barriers or learning difficulties. For this reason, the problem to be analyzed encompasses the situation of vulnerability observed in children and young people who are oncology patients, with limited access to educational institutions, which is the main motivation of the approach. The objective is to assess the impact of the work of the Hospital Classroom on the educational and social inclusion of children and adolescents between 1 and 17 years of age with oncological problems at the Central Hospital of the Social Security Institute in 2019. For this purpose, a mixed research design is implemented, documentary and field, with the application of surveys and interviews to the referents of the area. Its purpose is to analyze what the hospital classroom for oncology patients is like and how it manifests itself. Then, in order to analyze and evaluate the performance of the work of the Hospital Classroom, the attendance and participation of children and adolescents in it, the bond of friendship among them, the sense of belonging to the Hospital Classroom environment and the degree of association between the activities developed within the Hospital Classroom and the conventional Classroom were quantified. Through the evaluations carried out, it is shown that the work of the Hospital Classroom has a positive impact on the educational and social inclusion of children and adolescent oncology patients at the Central Hospital of the Social Welfare Institute in 2019. Therefore, it is recommended the strengthening of inclusive policies that promote, among other issues, the consolidation of the Hospital Classrooms for oncology patients in order to facilitate the access of the affected.

https://doi.org/10.54549/ky.7.2022.e2936
PDF (Español (España))

References

Ana, S., y Caballero, M. (2007). Aula Hospitalaria El Aula Hospitalaria Un Camino a La Educación Inclusiva. Investigación Educativa, 11(19), 153–164.

Blesa Sánchez, E. (1994). Carta europea de los niños hospitalizados. Cirugía Pediátrica, 7(3), 109.

Bustos, C., y Cornejo, R. (2014). Sentidos del trabajo en docentes de aulas hospitalarias: Las emociones y el presente como pilares del proceso de trabajo. Psicoperspectivas, 13(2), 186–197. https://doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE2-FULLTEXT-365

Cabezas Gallardo, A. (2008). Las aulas hospitalarias. Innovación y Experiencias Educativas, 13, 1–8.

Castro, A. (nd). Efectos Sobre La Formación Académica, Cognitiva, Afectiva-Emocional y Social del Aula Hospitalaria en Menores Enfermos y/u Hospitalizados.

Chaves, M. (2012). La pedagogía hospitalaria como alternativa formativa. Educacion, 21(40), 59–74.

Cisternas Reyes, M. (2018). Inclusión social, económica y política de las personas mayores. CEPAL. https://www.cepal.org/es/enfoques/inclusion-social-economica-politica-personas-mayores

Constitución de la República del Paraguay, 1992.

Espínola, S., y Santacruz, E. (2005). Aulas Hospitalarias: La realidad existente a través de los ojos y las palabras del docente.

García Alvarez, A. (2010). El derecho a la educación en las escuelas y aulas hospitalarias: hacia una mejora de la calidad educativa. Derecho y Ciencias Sociales (La Plata), 3, 248–267. https://www.med.una.py/index.php/hospital-hc/noticias-del-hospital/177-el-hospital-de-clinicas-cuenta-con-nuevas-instalaciones-para-aulas-hospitalarias

Ley N° 1264/1998. General de Educación.

Ley N° 4088/2010. Que establece la gratuidad de la Educación Inicial y la Educación Media.

Ley N° 5136/2013. Educación Inclusiva.

Ley N° 5749/2016. Carta Orgánica del Ministerio de Educación y Ciencias.

Martínez, C. A. (2016). El conocimiento profesional de los profesores de ciencias sobre el conocimiento escolar: dos estudios de caso, en aulas vivas y aulas hospitalarias del Distrito Capital de Bogotá.

Miller, J. W. (1968). Experiencias de voluntariado en el programa Aulas Hospitalarias.

Ministerio de Educación y Ciencias. (2018). Resolución N° 22715/2018. Por la cual se aprueba el reglamento para la implementación del Servicio de Atención Educativa Compensatoria (SAEC) en los espacios educativos de hospitales, centros abiertos, centros comunitarios, hogares y albergues de gestión pública, privada y privada subvencionada del país. https://mec.gov.py/cms_v2/resoluciones/281454-22715-2018-aguilera1

Ministerio de Educación y Cultura. (2009). Resolución Ministerial N° 4.256/2009, Por la cual se reconoce el funcionamiento del espacio del Aula hospitalaria en los hospitales públicos en forma gradual que atiende a niños y adolescentes con largos periodos de internación.

Navarro, J., y Rivera, J. (2015). Estrategias docentes en las escuelas y aulas hospitalarias : una visión ampliada de la lectura. Editorial Académica Española.

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Médicas. (2017). El Hospital de Clínicas cuenta con nuevas instalaciones para aulas hospitalarias. https://www.med.una.py/index.php/hospital-hc/noticias-del-hospital/177-el-hospital-de-clinicas-cuenta-con-nuevas-instalaciones-para-aulas-hospitalarias

Victoria, P. (nd). Aulas hospitalarias: una visión comparada en España y Europa. https://www.academia.edu/33051394/Aulas_hospitalarias_una_vision_comparada_en_Espana_y_Europa

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Jessica Raquel Martínez Brizuela, Clarissa Rodríguez Cañete

Downloads

Download data is not yet available.