Teaching-Learning Strategies and their impact on the development of research skills in students of Education Sciences at a Public University in Encarnación (2022)
DOI:
https://doi.org/10.57201/ieuna2424107Keywords:
Pedagogical research, University student, Educational strategiesAbstract
The research focused on the topic of teaching-learning strategies and research skills in university students; Its objective was to analyze the teaching-learning strategies that are linked to the achievement of research skills in students of the Education Sciences career of the Faculty of Humanities of a public university in Encarnación, year 2022. Methodologically, it had a quantitative approach with non-experimental descriptive cross-sectional design. The study population corresponds to 37 teachers and 212 students, the sample was simple random. As an instrument, a Likert scale questionnaire was developed. The most relevant results demonstrated that field work is an appropriate modality for knowledge construction, through the capture and registration of (empirical) evidence, supported by theory, thanks to the application and combination of various strategies. Also, that university students are competent in their autonomous learning and, consequently, they are linking themselves to investigative skills through the skills inherent to said learning. However, another result indicates that there is little frequency in the application of collaborative work. It is concluded that the EEA are linked to the achievement of research skills in students of the Educational Sciences career, therefore, these strategies allow organizing the various proposals formulated by teachers in the PEA. Likewise, the contextual and conceptual value of the social relevance of EEA is fundamental to generating other knowledge.
Downloads
References
Acosta, S., Fuenmayor, A. y Sánchez, A. (2017). El trabajo de campo como estrategia didáctica para el aprendizaje de la zoología. Omnia, 23 (1), 59-78
Arévalo Arévalo, C. I. y Arias Castro, Y. Y. (2017). Formación de habilidades investigativas para el manejo de la información científico técnica de la carrera de cultura física. Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma., 13 (3)., 250-256. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6759752
Atencio Ramírez, M., Gouveia, E. L. y Lozada, J. M. (2011). El trabajo de campo estrategia metodológica para estudiar las comunidades. Omnia, 17 (3), 9-22. doi:199502ZU2628
Bravo Salinas, N. (2015). Competencias Proyecto Tuning-Europa, Tuning-América Latina. México. Portal académico IEMS
Bravo, A., Gutiérrez, V. y Veneros, C. (2022). Influencia del aprendizaje colaborativo en las competencias investigativas en estudiantes de pregrado en una universidad pública de Trujillo en 2021 (Tesis de Posgrado). Universidad Tecnológica del Perú.
Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2007). Enseñar Lengua. 12.ª edición. Madrid. Editorial GRAÓ.
Ciocca, D. y Delgado, G. (2017). La realidad de la investigación científica en América Latina. Mendoza. CONICET. https://www.mendoza.conicet.gov.ar/portal/novedades/index/la-realidad-de-la-investigacion-cientifica-en-america-latina
Conferencia Regional de Educación Superior (CRES). (2018). Declaración: CRES 2018 - III Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. UNESCO. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC).
Consejo Nacional de Ciencia Y Tecnología (CONACYT). (2016). Primera Encuesta Nacional de Percepción Pública de la Ciencia y la Tecnología. https://www.conacyt.gov.py/resultados-encuesta-percepcion-cyt
Estrada García, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 221. Universidad Nacional de Chimborazo. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536/509
Jalal Karim, A. (2019). Research-based teaching strategies are the route to students’ higher learning and better teaching quality. Journal of Higher Education Service Science and Management, 2 (1) https://core.ac.uk/reader/228832670
Kaur, B., Kaur, K. y Singh, S. (2023). Integration of Independent and Collaborative Learning in Educational Settings. International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR), 5 (1) . doi:10.36948/ijfmr.2023.v05i05.8178
Ley N° 4995. Congreso de la Nación Paraguaya. De Educación Superior (2013). Asunción: CNP. https://www.bacn.gov.py/archivos/4401/20151201113601.pdf
Lohvynenko, T., Polishchuk,, V. & Hlebena, M. (2024). Strategies for linking research and teaching in the educational environment of the british high school in the light of students' research skills formation. Scientific Bulletin of Uzhhorod University Series «Pedagogy Social Work, 1 (54). 106-110. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.106-110
Mendoza Juaréz, Y. L. y Mamani Gamarra, J. E. (2012). Estrategias de enseñanza - aprendizaje de los docentes de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Altiplano - Puno 2012. COMUNI@CCION: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 3 (1), 58-67.
Paethrangsi, N., Teekasap, S., Rachapong Khiewpan, R. y Jandaboue, W. (2024). Empowering Students’ Autonomous Learning through Self-regulation, Metacognitive Strategies, and Collaborative Learning Environments. Revista de Artes Liberales RMUTT. https://doi.org/10.60101/jla.2024.5.1.4065
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (24 de septiembre de 2021). La investigación es clave para conseguir los Objetivos del Desarrollo Sostenible, según un informe de la UNESCO. https://www.unesco.org/es/articles/la-investigacion-es-clave-para-conseguir-los-objetivos-del-desarrollo-sostenible-segun-un-informe-de
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvia Liliana Amarilla, Diana Noemi Garay Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














