Outreach and culture as functions of higher education institutions: paths to peace
PDF (Español (España))

Keywords

community engagement in higher education
purpose of higher education
culture of peace
cultural promotion
Peace research

How to Cite

Oviedo Sotelo, D. A. (2023). Outreach and culture as functions of higher education institutions: paths to peace. Revista Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 8(1), 1–22. https://doi.org/10.54549/ky.8.2023.e3547

Abstract

Higher education institutions have had various purposes and functions since their creation several centuries ago. Although extension and culture are not the most recognized or those that receive the most attention, their presence is very important in these institutions since they are contemplated in constitutions and legislation. In Paraguay and in Latin America, extension has increased, with the impact it generates in societies; in addition, more spaces are being sought for cultural promotion or management in these institutions, understood as a different function from extension, with its advantages and contributions. Due to the above, a documentary study has been carried out based on university history (up to the present) and the regulations, in which the theoretical framework constitutes peace research, with main attention to the forms of violence, due to the fact that it intends to highlight the links of higher education institutions with the promotion of peace, as well as the actions and potentialities that have an impact on the reduction or end of violence, aimed at a culture of positive transformation of conflicts.

https://doi.org/10.54549/ky.8.2023.e3547
PDF (Español (España))

References

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de las Educación Superior, ANEAES. (s.f.a). Nómina de Universidades del sector oficial y privado con marco legal de aprobación para su funcionamiento. http://www.aneaes.gov.py/aneaes/index.php/ct-menu-item-31

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de las Educación Superior. (s.f.b). Nómina de Institutos Superiores del sector oficial y privado con marco legal de aprobación para su funcionamiento. http://www.aneaes.gov.py/aneaes/index.php/ct-menu-item-32

Agís Villaverde, M. (2008). Los orígenes de la universidad en Europa y los desafíos del futuro. En Galicia y Japón: del sol naciente al sol poniente. IX Encontros internacionais de filosofía no Camiño de Santiago (pp. 183-196). http://hdl.handle.net/2183/12899

Bermúdez Aponte, J. (2018). Los fines de la Universidad. Revista Panamericana de Pedagogía, (26). https://doi.org/10.21555/rpp.v0i26.1923

Cantero, C. (2006). El concepto de la extensión universitaria a través de la historia. Universidades Públicas Andaluzas. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/196/historia%20de%20la%20extension%20(1).pdf

Consejo Superior Universitario. (2021). Reglamento General de Extensión Universitaria de la Universidad Nacional de Asunción. https://www.una.py/wp-content/uploads/2021/08/ReglamentoGeneralDe-ExtensionUniversitaria.pdf

Constitución Nacional del Paraguay. Convención Nacional Constituyente. (1992, 20 de junio).

D’Andrea, R. E., Zubiria, A., y Sánchez Vázquez, P. (2014). Reseña histórica de la extensión universitaria. Secretaría de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, 33, 1-12. http://extension.unicen.edu.ar/jem/completas/188.pdf

Dougnac, P. (2016). Una revisión del concepto anglosajón public engagement y su equivalencia funcional a los de extensión y vinculación con el medio. Pensamiento Educativo, 53(2), 1-19. https://doi.org/10.7764/PEL.53.2.2016.11

Escovar Álvarez, E. F. y Sánchez Morales, P. A. (2019). Reflexiones de la extensión universitaria en las MSMEs desde los procesos de E-Learning. CITAS: Ciencia, innovación, tecnología, ambiente y sociedad, 5(1), 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8663040

Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos: paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bakeaz.

Galtung, J. (2016). Violencia cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, (183), 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

García, G. (2014, 5 de diciembre). ¿Qué es la Extensión Universitaria? Facultad de Estudios Superiores Iztacala. https://deunam.iztacala.unam.mx/index.php/component/zoo/item/que-es-la-extension-universitaria

García Garrido, J. (1999). La enseñanza superior europea en el siglo XX: reflexiones en torno a su evolución. En J. Laspalas (Ed.), Historia y teoría de la educación. Estudios en honor del profesor Emilio Redondo García (pp. 193-220). EUNSA.

Ley de la Enseñanza Secundaria y de Estudios Superiores. (1889, 24 de septiembre). http://digesto.senado.gov.py/detalles&id=10460

Ley N.° 4995/2013, De Educación Superior. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/4401/ley-n-4995-de-educacion-superior

Ley N.° 828/1980, De Universidades. https://www.bacn.gov.py/archivos/2307/20140303092723.pdf

Ley N.° 6675/2020, Que crea la Universidad Nacional de Misiones (UNAMIS). https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/9495/ley-n-6675-crea-la-universidad-nacional-de-misiones-unamis

Linares Alvarado, M. L., y Galeano Hernández, S. A. (2015). La universidad frente a la construcción de paz: claves para una convivencia posible y duradera convivencia posible y duradera. Revista de la Universidad de La Salle (67), 95-105. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1448&context=ruls

Melià, B., y Cáceres Mercado, S. (2010). Historia Cultural del Paraguay (1ra. parte). El Lector, ABC Color.

Oviedo Sotelo, D. (2013). Eco(bio)lencia, irenología y lucha por la paz en nuestro mundo único. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 30(74), 41-82. https://www.redalyc.org/pdf/393/39348328003.pdf

Oviedo Sotelo, D. (2017). 33 tipos de discriminación escolar: Analizando la violencia simbólica infantil desde la Investigación para la Paz. Kuaapy Ayvu, (8), 65-114. https://www.inaes.edu.py/application/files/8315/9706/7551/Treinta_y_tres_tipos_de_discriminacion_escolar.pdf

Oviedo Sotelo, D. (2019). Epistemología para investigadores sociales. Arandurayhu.

Ruiz-Corbella, M., y López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la Educación Superior, 48(189), 1-19. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000100001&lng=es&tlng=es

Tünnermann Bernheim, C. (1978). El nuevo concepto de extensión universitaria y difusión cultural y su relación con las políticas de desarrollo cultural en América Latina. Anuario de Estudios Centroamericanos, (4), 93-126. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5075769

Tylor, E. (1975). La ciencia de la cultura. En J. S. Kahn (Comp.). El concepto de cultura: textos fundamentales (pp. 29-46). Anagrama.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Daniel Alberto Oviedo Sotelo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...