Design and implementation of improvements applying the ISO/IEC 25000 standard for software quality in a library management system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/ieuna2423466

Keywords:

software product, standard norm, quality control

Abstract

The quality of academic software products is fundamental for the success of institutional projects, which is why this work focused on developing an evaluation mechanism for Integrated Library Management Systems (SIGB). The objective of this research is the design of an improvement plan for the SIGB of the National University of Itapúa, its partial implementation and delivery of the products to the university. It proposes a measurement and quality control model for the software product based on the ISO/IEC 25000 family of standards; specifically, in the ISO/IEC 25040 standard. In

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

addition, as part of the proposed evaluation model, a questionnaire was designed, applied to the users of the system, to collect primary source information necessary for the improvement of the software. The programming language used was Ruby On Rails (RoR), the development methodology was SCRUM due to its adaptability to RoR for the agile development of the project in stages and phases. This research first faced the lack of an efficient testing process during system development, which has led to quality and performance problems. Second, the lack of a quality standard to evaluate system performance has created ambiguity in evaluation and, ultimately, user satisfaction. These challenges are the basis of this research, since it seeks to propose concrete and effective solutions. to improve both the efficiency of the development process and the quality and performance of the system. As a result, the most significant functionalities were improved: book and thesis loan records in the room, visit records, and a record of available theses were added. For the research, an applied research methodology was adopted, with a non-experimental design, and a qualitative approach, given that the research variables were not manipulated, but rather to understand in a more detailed way the needs that the users presented. since the implementation of the SIGB. Finally, the quality evaluation of the SIGB and the improvement plan are obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hernández Sampieri, D., Fernández Collado, D., y Baptista Lucio, D. (2010). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL

Baldeón Villanes, E. J. (2015). Método para la evaluación de calidad de software basado en ISO/IEC 25000. Lima. Repositorio Académico USMP. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/1480

Calabrese, J. y Muñoz, R. (2018). Asistente para la evaluación de calidad de producto software según la familia de normas ISO/IEC 25000 utilizando el enfoque GQM. https://core.ac.uk/download/pdf/301082286.pdf

Castrillón Morales, L. Y. (2015). Las tecnologías educativas y la formación de pensamiento crítico. Fides et Ratio: Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 46-62. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2015000200001

CRIUNI Virtual. (2023). Página del Centro de Recursos de Információn de la Universidad Nacional de Itapúa."CRIUNI". Itapúa. https://virtual.criuni.uni.edu.py

López Meneses, E. y Miranda Velasco, M. (2007). Influencia de la tecnología de la información en el rol del profesorado y en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 10(1), 51-60. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331427206004.pdf

Marcos, J., Arroyo, A., Garzás, J. y Piattini, M. (2008). La norma ISO/IEC 25000 y el proyecto KEMIS para su automatización con software libre. REICIS. Revista Española de Innovación, Calidad e Ingeniería del Software, 4(2), 133-144. https://www.redalyc.org/pdf/922/92218339013.pdf

Moreno Vega, L. E. (2022). Modelo de calidad basado en el estándar ISO 25000 para la evaluación de los módulos del sistema de gestión académica de la universidad nacional Santiago Antúnez Mayolo. Huaraz, Perú. http://repositorio.unasam.edu.pe/bitstream/handle/UNASAM/5377/T033_70759644_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ramírez, M., Salgado, M., Ramírez, H., Manrique, E., Osuna, N. y Rosales, R. (2018). Metodología SCRUM y desarrollo de Repositorio Digital. RISTI: Revista Ibéria de Sistemas y Tecnologías de la Información N.º E17,, 1062-1072. https://www.proquest.com/scholarly-journals/metodología-scrum-y-desarrollo-de-repositorio/docview/2195127128/se-2

Reina Guaña, E. P., Patiño Rosado, S. G., y Quilosaca, F. (Abril de 2019). Evaluación de la calida en uso de un sistema web/móvil de control de asistencias a clases de docentes y estudiantes aplicando la norma ISO/IEC 25000 SQuaRe. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Informática, 108-120. https://www.researchgate.net/publication/335754151_Evaluacion_de_la_calidad_en_uso_de_un_sistema_web_movil_de_control_de_asistencia_a_clases_de_docentes_y_estudiantes_aplicando_la_norma_ISOIEC_25000_SQuaRe

Romero, J., Colcha, A., Anastasio, G. y Rodríguez, V. (2019). Influencia de la tecnología de la información y comunicación en la vida cotidiana de los adolescentes. FIPCACE ENFOQUES, 4, 308-316. https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/137

Salazar, J., García, R., Castillo, M. y Shaw, S. (2022). Un camino digital para el desarrollo sotenible de América latina y el Caribe.

Santiago, Chile. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/48460/4/S2200899_es.pdf

Schwaber, K. y Sutherland, J. (2013). La guía de SCRUM. La guía definitiva de SCRUM: LAs reglas del juego. https://scrumguides.org/docs/scrumguide/v1/Scrum-Guide-ES.pdf

Sifuentes Díaz, Y. y Peralta Luján, J. L. (2022). Modelo de medición y evaluación de la calidad del software basado en la norma ISO/IEC 25000 para medir la usabilidad en productos de software académicos universitarios. Tecno Humanismo, 2(4), 44-66.

Tymkiw, N., Bournissen, J. y Tumino, M. (2020). SCRUM como Herramienta Metodológica para el Aprendizaje de la Programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 81-89. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592020000200010

Vegas Fernández, F. (2021). La tecnología en la sociedad digitaly su influencia en el comportamiento humano. Encuentros Multidisciplinarios, 69. https://www.researchgate.net/publication/357084904_La_tecnologia_en_la_Sociedad_digital_y_su_influencia_en_el_comportamiento_humano

Published

2024-12-23

How to Cite

González Villalba, P. D., & Ortega Domínguez, H. D. (2024). Design and implementation of improvements applying the ISO/IEC 25000 standard for software quality in a library management system. Journal Investigaciones Y Estudios - UNA , 15(2), 5–23. https://doi.org/10.57201/ieuna2423466

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.