Finding incentives for the retainment and graduation of indigenous students. Faculty of Nursing and Obstetrics. National University of Asuncion. 2020

Authors

  • Aida Maidana de Zarza Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay
  • Juan Elías Avalos Duarte Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Filosofía. Asunción, Paraguay
  • Santiago David Toledo Núñez Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Enfermería y Obstetricia. Quiindy, Paraguay
  • Jorge A. Bareiro Vázquez Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay
  • Ana Rafaela Denis Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay
  • Donaghy Maureen Rutgers University-Camden. New Jersey, EEUU

DOI:

https://doi.org/10.47133/IEUNA22109a

Keywords:

indigenous student, academic training, factors, permanence, graduation

Abstract

Interest in university academic training for members of indigenous peoples has gained momentum in recent decades. The objective was to analyze the influencing factors in the retainment and graduation of indigenous students from the Nursing and Midwifery careers of the Faculty of Nursing and Midwifery of the National University of Asunción. This is a phenomenological, ethnographic paradigm study. Accessible population: 13 indigenous students who are enrolled. Non-probabilistic sampling for convenience was ussed. Informed consent was requested from each indigenous student to participate in the research. A question guide was applied for the interview. Once the data collection was completed, the codes and categories were assigned, these were analyzed with the Atlas Ti statistic. The findings concern the favorable factors, the motivation to continue the career, family influences, the vocation of service to the community, as well as the support of authorities, colleagues and institutional efforts. Regarding the perceived barriers, they mentioned access to technological resources, economic conditions, academics, the limitation of the use of the native language in the university, which directly affects the understanding of classes and especially virtual ones. Ethics, Equity and Transparency (EET) represents a guarantee for the achievement of equitable higher education. It is concluded that the benefits indicated are personal motivation (confidence and positive self-perception), institutional support and as hindering economic factors, uprooting, the responsibility of motherhood, language, and its relationship with learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev, 84(2) 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Constitución Nacional.(1992).https://www.oas.org/juridico/spanish/par_res3.htm

Gallano, H. R. (2020). El derecho a la educación en tiempos de crisis: alternativas para la continuidad educativa. Sistematización de estrategias y respuestas públicas en América Latina y el Caribe ante el cierre de escuelas por la pandemia del COVID-19.Universidad Abierta de Recoleta.https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/El%20derecho%20a%20la%20educaci%C3%B3n%20en%20tiempos%20de%20crisis%20-%20alternativas%20para%20la%20continuidad%20educativa.pdf

Gallart Nocetti, M. A. & Henríquez Bremer, C. (2006). Indígenas y educación superior: algunas reflexiones. Universidades, 31, 27-37. https://www.redalyc.org/pdf/373/37303206.pdf

García, O. M. (2008). Condiciones, procesos y circunstancias que permiten avanzar hacia la inclusión educativa: retomando las aportaciones de la experiencia canadiense. REICE,6 (2) 27-44.

Hanne, A. V. (2018). Estudiantes indígenas y universidad: realidades y retos ante la diversidad cultural. Caso de la Universidad Nacional de Salta. Revista de Educación ALTERIDAD, 14-29. doi:10.17163/alt.v13n1.2018.01.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed. --.). México D.F.: McGraw-Hill.

Koenigsberger, A. A. (2017). Estudiantes indígenas en el contexto de las desigualdades estructurales. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 24, 177-198.

Aristizábal Hoyos, G. P., Blanco Borjas, D. M., Sánchez Ramos, A. & Ostiguín Meléndez, R. M. (2011). El modelo de promoción de la salud de Nola Pender: Una reflexión en torno a su comprensión. Enfermería universitaria, 8(4), 16-23. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632011000400003&lng=es&tlng=es.

Organización de las Naciones Unidas. (2007). Declaración de las Naciones Unidas sobre los derechos de los pueblos indígenas.ONU.https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf

Observatorio Educativo Ciudadano. (2017). El derecho de los pueblos indígenas en la educación. Asunción.https://www.observatorio.org.py/especial/21

Ortiz, L., Demelenne, D., Díaz, J. J., Elías, R., Gimenez, L., Goetz, K., Machado, A., Misiego, P., Molinier, L., Ortiz, L. & Perezzo, I. (2014). La educación en su entorno : sistema educativo y políticas públicas en Paraguay. Asunción. ILAIP CADEP. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Paraguay/cadep/20160714114128/9.pdf

Ruiz, L. (2021).Albert Bandura: biografía y aportaciones a la psicología. https://www.psyciencia.com/albert-bandura-biografia-y-aportaciones-a-la-psicologia/

Schunk, D. H. (1999). Aprendizaje cognitivo social. En D. H. Schunk, Teorias del Aprendizaje (pp. 101-140). México, Prentice-Hall. Hispanoamericana S.A.

UNESCO. (2007). Taller Regional Preparatorio sobre Educación Inclusiva América Latina, Regiones Andina y Cono Sur (12-14 de setiembre). Buenos Aires. UNESCO. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Inclusive_Education/Reports/buenosaires_07/paraguay_inclusion_07.pdf

Published

2022-04-20

How to Cite

Maidana de Zarza, A. ., Avalos Duarte, J. E., Toledo Núñez, S. D. ., Bareiro Vázquez, J. A. ., Denis, A. R., & Maureen, D. (2022). Finding incentives for the retainment and graduation of indigenous students. Faculty of Nursing and Obstetrics. National University of Asuncion. 2020. Revista Investigaciones Y Estudios - UNA, 13(1), 89–97. https://doi.org/10.47133/IEUNA22109a

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.