Ethics, equity and transparency in the virtual modality of higher education

Authors

  • Marta Lara Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Veterinarias. Departamento de Ciencias Fisiológicas. San Lorenzo, Paraguay
  • Patricia Criscioni Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Veterinarias. Departamento de Bromatología, Nutrición y Alimentación Animal. San Lorenzo, Paraguay
  • Leticia Rojas Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Veterinarias. Departamento de Ciencias Fisiológicas. San Lorenzo, Paraguay
  • Heriberto Núñez Universidad Nacional de Asunción. Dirección General de Investigación Científica y Tecnológica. San Lorenzo, Paraguay
  • Digno Lezcano Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Veterinarias. Dirección Académica. San Lorenzo, Paraguay
  • María Solesio Rutgers University-Camden. Departamento de Biología. New Jersey, EEUU

DOI:

https://doi.org/10.47133/IEUNA22104a

Keywords:

higher education, ethics, equity, transparency, digital competence

Abstract

Ethics, equity, and transparency are essential values in the teaching process, as well as during the learning process, independently of the modality of this process. In a global context in which the teaching modality is globally shifting from in-person to online, the question is show this shift affected higher education. To offer an answer to this question, we conducted an observational study using as the faculty members of the School of Veterinarian Sciences at the Universidad Nacional de Asunción as the sample population. Data collection was conducted using digital questionnaires, which contained closed-ended questions. Responses from faculty members from both sexes, different age ranges, and based in rural and urban areas were included on this study. The results within the ethics component of our study show that the majority of the faculty members are satisfied with the transition from in-person to online teaching. Within the equity results, we found diverse responses, and in the transparency component of our study the data shows that the faculty members were satisfied with the training in the use of virtual tools that they received.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CEPAL/UNESCO (2020). Informe COVID-19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

García-Gutiérrez, J. (2013). Aproximación ética a la competencia digital. Los niveles de uso y sentido en ámbitos educativos virtuales. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(3), 121-145. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/11354/11771

Gómez-Arteta, I. & Escobar Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1996

Gómez Santibáñez, G. (2017) La ética del trabajo docente en la Universidad. CIELAC, Centro Interuniversitario de Estudios Latinoamericanos y Caribeños. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Nicaragua/cielac-upoli/20170831065505/La-etica-del-trabajo-docente-en-la-Universidad.pdf

Lema Cachinell, B. M. (2020). Claves para el desarrollo de la docencia en la Educación Superior en condiciones de aislamiento y distanciamiento. Revista Scientific, 5(17), 10-17. doi: 10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.0.10-17

Martínez Ruiz, X. (2015). Educación virtual: consideraciones éticas y semánticas desde la infoesfera. Innovación educativa, 15(68), 9-14. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000200002&lng=es&tlng=es

Montero Tirado, J (2016). Transparencia en la educación superior. ABC Color. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/opinion/transparencia-en-la-educacion-superior-1493494.html

CONES. (2016). Resolución CONES N° 63/2016 “Reglamento de la Educación a Distancia y Semipresencial”. http://www.cones.gov.py/resolucion-cones-n-632016-reglamento-de-la-educacion-a-distancia-y-semipresencial/

CONES. (2020). Resolución CE-CONES N° 04/2020. Consejo Ejecutivo “Que establece la facultad de las instituciones de educación superior para aplicar herramientas digitales de enseñanza-aprendizaje en el marco de la emergencia sanitaria -Covid-19- dispuesta por las autoridades nacionales”. http://www.cones.gov.py/resolucion-ce-cones-n-042020-consejo-ejecutivo-que-establece-la-facultad-de-las-instituciones-de-educacion-superior-para-aplicar-herramientas-digitales-de-ensenanza-aprendizaje-en-el/

Silvio, J. (2005). Hacia una educación virtual de calidad, pero con equidad y pertinencia. OEA. https://recursos.educoas.org/publicaciones/hacia-una-educaci-n-virtual-de-calidad-pero-con-equidad-y-pertinencia

Published

2022-04-20

How to Cite

Lara, M., Criscioni, P. ., Rojas, L., Núñez, H., Lezcano, D., & Solesio, M. (2022). Ethics, equity and transparency in the virtual modality of higher education. Revista Investigaciones Y Estudios - UNA, 13(1), 36–46. https://doi.org/10.47133/IEUNA22104a

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.