Ethics, equity and transparency in the virtual modality of higher education
DOI:
https://doi.org/10.47133/IEUNA22104aKeywords:
higher education, ethics, equity, transparency, digital competenceAbstract
Ethics, equity, and transparency are essential values in the teaching process, as well as during the learning process, independently of the modality of this process. In a global context in which the teaching modality is globally shifting from in-person to online, the question is show this shift affected higher education. To offer an answer to this question, we conducted an observational study using as the faculty members of the School of Veterinarian Sciences at the Universidad Nacional de Asunción as the sample population. Data collection was conducted using digital questionnaires, which contained closed-ended questions. Responses from faculty members from both sexes, different age ranges, and based in rural and urban areas were included on this study. The results within the ethics component of our study show that the majority of the faculty members are satisfied with the transition from in-person to online teaching. Within the equity results, we found diverse responses, and in the transparency component of our study the data shows that the faculty members were satisfied with the training in the use of virtual tools that they received.
Downloads
References
CEPAL/UNESCO (2020). Informe COVID-19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
García-Gutiérrez, J. (2013). Aproximación ética a la competencia digital. Los niveles de uso y sentido en ámbitos educativos virtuales. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(3), 121-145. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/11354/11771
Gómez-Arteta, I. & Escobar Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1996
Gómez Santibáñez, G. (2017) La ética del trabajo docente en la Universidad. CIELAC, Centro Interuniversitario de Estudios Latinoamericanos y Caribeños. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Nicaragua/cielac-upoli/20170831065505/La-etica-del-trabajo-docente-en-la-Universidad.pdf
Lema Cachinell, B. M. (2020). Claves para el desarrollo de la docencia en la Educación Superior en condiciones de aislamiento y distanciamiento. Revista Scientific, 5(17), 10-17. doi: 10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.0.10-17
Martínez Ruiz, X. (2015). Educación virtual: consideraciones éticas y semánticas desde la infoesfera. Innovación educativa, 15(68), 9-14. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000200002&lng=es&tlng=es
Montero Tirado, J (2016). Transparencia en la educación superior. ABC Color. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/opinion/transparencia-en-la-educacion-superior-1493494.html
CONES. (2016). Resolución CONES N° 63/2016 “Reglamento de la Educación a Distancia y Semipresencial”. http://www.cones.gov.py/resolucion-cones-n-632016-reglamento-de-la-educacion-a-distancia-y-semipresencial/
CONES. (2020). Resolución CE-CONES N° 04/2020. Consejo Ejecutivo “Que establece la facultad de las instituciones de educación superior para aplicar herramientas digitales de enseñanza-aprendizaje en el marco de la emergencia sanitaria -Covid-19- dispuesta por las autoridades nacionales”. http://www.cones.gov.py/resolucion-ce-cones-n-042020-consejo-ejecutivo-que-establece-la-facultad-de-las-instituciones-de-educacion-superior-para-aplicar-herramientas-digitales-de-ensenanza-aprendizaje-en-el/
Silvio, J. (2005). Hacia una educación virtual de calidad, pero con equidad y pertinencia. OEA. https://recursos.educoas.org/publicaciones/hacia-una-educaci-n-virtual-de-calidad-pero-con-equidad-y-pertinencia
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marta Lara, Patricia Criscioni, Leticia Rojas, Heriberto Núñez, Digno Lezcano, María Solesio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.