The social issue in Latin America: the case of Paraguay
PDF (Español (España))

Keywords

social issue
capitalism
social rights
Latin America
Paraguay

How to Cite

Quiñonez Silvero, S. ., & Aquino Echeguren, M. de L. . (2021). The social issue in Latin America: the case of Paraguay. Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 6, 11–23. https://doi.org/10.54549/ky.6.2021.11

Abstract

The objectives that make up the study are to reflect on the manifestations of capitalism that accentuate the expressions of the social question in Latin America in the current context, as well as to problematize the Social Question in the case of Paraguay, highlighting the demands of historically oppressed population segments. Also and no less important, build relationships between the social question, social rights and Social Work, considering the studied segments. In the whole of the subject to which this study is linked, theoretical foundations are exercised, the investigative competence focused mainly on the bibliographic review, data systematization, building a product that enables both training and information. Latin America is configured as dependent or periphery of world capitalism. The expressions of the social question in each country present their own peculiarities according to the geographic context that is located. Based on this reflection on social rights and public policies, that although those established as state policies are scarce in the country, but rather as government plans or they are not implemented as planned, observing the absence of the State in various areas, we can say that confronting the expressions of the social question is even more challenging for Social Work in Paraguay.

https://doi.org/10.54549/ky.6.2021.11
PDF (Español (España))

References

Amin, S. (2012). El mundo visto desde el Sur. https://forodesaopaulo.org/entrevista-con-samir-amin-i-el-mundo-visto-desde-el-sur/

Capurro, M. (sf). Informe Final Proyecto 14-INV-157 “Tendencia de la inequidad socioeconómica en la utilización de servicios de salud en el Paraguay”. CONACYT. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/upload_editores/u294/Informe_final_14-INV-157_0.pdf

Coordinadora por los Derechos de la Infancia y la Adolescencia (2020). Informe alternativo de grupos organizados de niñas, niños y adolescentes de Paraguay “Nuestros Derechos, Nuestras Voces”, presentado al Consejo de Derechos Humanos de Naciones Unidas. Examen Periódico Universal. CDIA.

Coronel, B. (2012). La Formación Social Paraguaya en el Periodo Colonial 1537-1811 In: Rojas Villagra, L. (Ed.), El proceso histórico de la economia em Paraguay. Secretaría Nacional de Cultura. http://www.cultura.gov.py/wp-content/uploads/2012/06/Proceso-hist%C3%B3rico-de-la-econom%C3%ADa-paraguaya.pdf

DATOSMACRO. (2021). Paraguay: Economía y Demografía. https://datosmacro.expansion.com/paises/paraguay

DGEEC. (2019). Encuesta Permanente de Hogares. DGEEC. https://www.dgeec.gov.py/Publicaciones/Biblioteca/EPHC2019/Tercer%20Trimestre/Boletin%20trimestral%20de%20empleo%20EPHC_T3_2019.pdf

Dobree, P. (Ed.). (2013). La tierra en el Paraguay: de la desigualdad al ejercicio de derechos. Programa Democratización y Construcción de la Paz – Paraguay. http://www.cde.org.py/wp-content/uploads/2014/10/La-tierra-en-el-Paraguay.pdf

Giménez, E. (2013).Hacia un Sistema de Salud con Garantías: Notas para nuevas políticas de salud en Paraguay. Paraguay Debate. Nota Política, (6). http://www.cird.org.py/comunicacion/documentos/Nota%206.pdf

Gluz, N. & Elías. R. (2020). COVID-19 y educación ¿Cuál es el mal que afecta a Paraguay en el marco de América Latina? Revista Kera Yvoty: reflexiones sobre la cuestión social, 5(número especial), 57-63.

Harvey, D. (2020). Política anticapitalista em tempos de COVID-19. En M. David (Ed.), Coronavírus e a luta de classes. Terra sem Amos. http://molacnats.com/wp-content/uploads/2021/04/EPU-amigable-final.pdf

Iamamoto, M. (2006). Relações sociais e Serviço Social no Brasil. Esboço de uma interpretação teórico-metodológica. Cortez Editora.

Juntos por la Educación. (2019). Financiamiento público de la educación en el Paraguay. Notas para el debate y construcción de políticas públicas. https://www.observatorio.org.py/uploads/report_file/url/39/1561129320-Financiamiento_Pu%CC%81blico_de_la_Educacio%CC%81n_en_el_Paraguay.pdf

Ley N° 1264/1998, General de Educación.

Mancuello, J., Cabral de Bejarano, M. (2011). Sistema de Salud de Paraguay. Revista de Salud Pública, 1(1), 13-15. http://www.mspbs.gov.py/aps/wp-content/uploads/2013/11/Sistema-de-Salud-del-Paraguay_2011_Revista-de-Salud-Publica-del-INS.pdf

Martin, M. (2019). ¿Qué tipo de reforma del sistema de salud queremos en Paraguay? Profundizando la desigualdad desde las migajas. ALAMES PY. https://alamespy.wordpress.com/2019/08/12/articulo-que-tipo-de-reforma-del-sistema-de-salud-queremos-en-paraguay-profundizando-la-desigualdad-desde-las-migajas/

Martin, M. (2020). La pandemia desmonta los fundamentos de la reforma de salud privatista que Paraguay impulsa. CODEHUPY. https://codehupy.org.py/la-pandemia-desmonta-los-fundamentos-de-la-reforma-de-salud-privatista-que-paraguay-impulsa/

Melgarejo, N., Garay P., & Ramírez R. (2005). Determinantes socioeconómicos del acceso potencial y real a los servicios de salud en el Paraguay. Población y Desarrollo, 17(28). http://revistascientificas.una.py/index.php/RE/article/view/797/pdf_96

Ministerio de Educación y Ciencia. (2015). Plan Nacional de Educación 2024. http://www.becal.gov.py/wpcontent/uploads/2015/10/2.%20Plan%20Nacional%20de%20Educacion%202024.pdf

Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social. La institución – Historia. Intitucional. http://www.mspbs.gov.py/institucional/

Molinier, L. (2014). El sistema educativo obligatorio y gratuito en Paraguay. Fundamentos para su universalización y calificación. In: La educación en su entorno. Sistema educativo y políticas públicas en Paraguay. CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Paraguay/cadep/20160714114128/9.pdf

OCDE. (2018). Informe de Desarrollo Nacional Humano Paraguay. Trabajo Decente y Desarrollo Humano. https://www.oecd.org/development/mdcr/countries/paraguay/Paraguay_Vol_1_Overview_Sp.pdf

Ortiz, L. (Ed.). (2014). La educación en su entorno. Sistema educativo y políticas públicas en Paraguay. CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Paraguay/cadep/20160714114128/9.pdf

Palau, M. (Ed.). (2020). Con la Soja al Cuello 2020. Informe sobre Agronegocios en Paraguay. BASE Investigaciones Sociales. https://www.baseis.org.py/wp-content/uploads/2020/11/ConlaSojaalCuello2020-versionweb-2-compressed.pdf

Palau, M., Coronel, C., Irala, A., & Yuste, C. (2018). Canalización de las demandas de los movimientos sociales. BASEIS. http://www.baseis.org.py/wp-content/uploads/2018/08/2018Jun_Canalizacion-de-demandas.pdf

Palau, M., Coronel, C., Irala, A., & Yuste, C. (2018). Directorio de movimientos y organizaciones sociales en Paraguay. BASEIS. http://www.baseis.org.py/wp-content/uploads/2017/12/2017Oct_DIRECTORIO-de-organizaciones-sociales-ilovepdf-compressed.pdf

Riquelme, Q. (2020). La política Agraria en Contexto de Pandemia. En M. Palau (Ed.). Con la Soja al Cuello 2020. Informe sobre Agronegocios en Paraguay. BASE Investigaciones Sociales. https://www.baseis.org.py/wp-content/uploads/2020/11/ConlaSojaalCuello2020-versionweb-2-compressed.pdf

Rojas Villagra, L. R. (Ed.). (2012). El proceso histórico de la economía en Paraguay. Secretaría Nacional de Cultura. http://www.cultura.gov.py/wp-content/uploads/2012/06/Proceso-hist%C3%B3rico-de-la-econom%C3%ADa-paraguaya.pdf

Rojas Viñales, A T. (2017). Las políticas sociales en Paraguay: el camino recorrido entre 1990-2014. CLACSO, CONACYT. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/posgrados/20171218043903/OP-15-Rojas.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Stefani Quiñonez Silvero, María de Lourdes Aquino Echeguren

Downloads

Download data is not yet available.