Participation of women in academic roles. School of Nursing and Obstetrics. San Lorenzo-Paraguay. 2021

Authors

  • Fátima Beatriz Sparling Pereira Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Carrera de Obstetricia, Coordinación de Investigación. San Lorenzo, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-1996-5385
  • Laura Silvana Aria Zaya Universidad Nacional de Asunción, Instituto de Investigación en Ciencias de la Salud. San Lorenzo, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-5442-1201
  • Elena María Rodríguez Oliveira Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Carrera de Obstetricia, Coordinación de Investigación. San Lorenzo, Paraguay https://orcid.org/0000-0003-4378-1057

DOI:

https://doi.org/10.18004/mem.iics/1812-9528/2023.e21122309

Keywords:

participation, women, academic role

Abstract

The gender perspective in the university reflects the lack of labor insertion in high hierarchy positions, as well as in the opportunity for development and professional projection for women. Their incorporation and insertion in the academic field are important to achieve representativeness and participation. The objective was to determine the participation of women in academic roles in the Faculty of Nursing and Obstetrics of the National University of Asuncion, San Lorenzo-Paraguay in 2021. Observational, descriptive, cross-sectional study with non-probabilistic sampling by convenience in teachers of both sexes. For data collection and subsequent analysis, the 2021 teaching staff database was used, analyzed and interpreted by descriptive and inferential statistics. The qualitative variables were described by means of tables, and possible associations were explored and analyzed using the chi-square test with a significance level of 0.05. Of 468 teachers studied, 78.19% was female, ages between 37 and 46 years, seniority from 1 to 7 years, department of nursing, central house; the majority had academic training in nursing, in postgraduate specialization, 74.31% corresponded to the female sex; the teaching function corresponded to head of department and teaching coordinator without difference of sex; for the participation of women 100% occupied different roles and less than 20% was in academic/administrative position. No statistically significant associations were found between sex, academic role and academic/administrative position. It was determined that most women participate in academic roles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rodríguez Jaume MJ, López Padilla V. Liderazgo y empoderamiento en entornos universitarios. 2015. ISSN 2422-7919. [25 de marzo de 2021]; https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/48176/1/2015_Rodriguez_Lopez_Liderazgo-y-Empoderamiento-Femenino.pdf

Berríos P. El sistema de prestigio en las universidades y el rol que ocupan las mujeres en el mundo académico. Calidad en la Educación, 2005; (23): 349-61.10.31619/caledu.n23.301. [26 de agosto de 2021]. https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/viewFile/301/304

Vaccarezza LS. Las estrategias de desempeño de la profesión académica. Ciencia periférica y sustentabilidad del rol de investigador universitario. Redes 2000; 7(15): 15-43. RIDAA-UNQ Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad Nacional de Quilmes. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/699

Del Pino Arriagada S, Vallejos Cartes R, Améstica-Rivas L, Cornejo-Saavedra E. Presencia de las mujeres en la alta gestión universitaria. Las universidades públicas en Chile. Revista Páginas de Educación. 2018; 11(2): 176-98. ISSN: 1688-5287; E-ISSN: [25 de marzo de 2021]; https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1633

Dávalos L. Mujeres hacen ciencia en Paraguay. Asunción: Sociedad Científica del Paraguay. 2021; 246. ISBN 978-99925-77-01-1. [25 de marzo de 2021]; https://desarrollo.org.py/wp-content/uploads/2021/02/Mujeres-Hacen-Ciencia-en-Paraguay.Luis-D%C3%A1valos.pdf

Marconi A, Knopoff EG, Irurzun AM, Rojo C, Negri CV, et al. Docencia universitaria en salud: análisis de la distribución entre tipos de cargo y género. Salud i Ciencia. 2020; 23(8): 619-25. 10.21840/siic/161236 [10 de noviembre de 2021]. https://www.siicsalud.com/saludiciencia/pdf/sic_23_8_61220.pdf

Orellana SE, Soria G, Burgos E, Bensi A. Mujeres académicas y violencia de género en una universidad de frontera. Revista entorno. El Salvador. 2018; 66: 214-22. ISSN: 2218-3345.

Benítez Jiménez I, Fernández Diéguez VN, Fayad Plutin E, Caraballo Cobas E. La participación de las mujeres profesionales de la universidad de Oriente. Su acceso a cargos de dirección. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe. 2016; 14(02): 73-87. ISSN 1692-5858. 10.15665/re.v14i2.792

Laudadío MJ, Da Dalt E. Estudio de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la universidad. Educación y Educadores [Internet]. 2014; 17 (3): 483-98. ISSN: 0123-1294. Disponible en:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83433781005

Rodríguez FE. La universidad pública más antigua de Paraguay tiene por primera vez una candidata mujer para el rectorado. Los datos fueron sistematizados y analizados a partir del Anuario de la Universidad Nacional de Asunción (UNA). 2019. Disponible en: https://www.cde.org.py/la-universidad-nacional-de-asuncion-tiene-una-rectora-por-primera-vez-en-su-historia-de-129-anos/

Instituto de Nacional de Estadísticas Cifras. Mujer y ciencia. 8 de marzo. Día internacional de la mujer trabajadora. Boletín informativo del INE. España 2003. ISSN: 1579-2277.

Núñez Cortés JM, Gutiérrez Fuentes JA. Enseñar a ser médicos: un análisis de opinión de los médicos implicados en la docencia de la clínica práctica (III). Perspectivas futuras derivadas del análisis de opinión de médicos implicados en la docencia clínica práctica. FEM 2014; 17 (3): 137-42. ISSN 2014-9840. ISSN 2014-9832. https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v16n2/original7.pdf

García Huidobro R, Kiss D, Quilodrán B. Resultados del Diagnóstico de Brechas de Género de la Universidad de Los Lagos. III parte. Diagnóstico de Género Universidad de Los Lagos. Chile. 2019.

Carrasco San Martín MD. Diagnóstico de relaciones de género al interior de la Universidad de Concepción. Chile. 2018.

Bentivenga J. El acceso de las mujeres a la carrera docente y a los órganos de gobierno en la educación superior. Un acercamiento desde la Universidad de Buenos Aires. Argentina. 2020. Disponible en: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/17288/2/TFLACSO-2020JB.pdf

Caballero Wangüemert M. Mujeres de ciencia: el caso del Consejo Superior de Investigaciones Científicas. España. Arbor. 2016; 192 (778): a300. 10.3989/arbor.2016.778n2003. https://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/2103/2736

Published

2023-07-27

How to Cite

Sparling Pereira, F. B., Aria Zaya, L. S., & Rodríguez Oliveira, E. M. (2023). Participation of women in academic roles. School of Nursing and Obstetrics. San Lorenzo-Paraguay. 2021. Memorias Del Instituto De Investigaciones En Ciencias De La Salud, 21(1). https://doi.org/10.18004/mem.iics/1812-9528/2023.e21122309

Issue

Section

Articulos Originales

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.