Knowledge, attitudes and educational experiences of teachers of a primary school, on ethics, equity, transparency and culture of legality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47133/IEUNA22106a

Keywords:

ethics, equity, transparency, teachers

Abstract

Nowadays, relatively, ethical paradigms have been put aside in academic training and are only mentioned in transversal axes. Some teachers apply it and others do not, as they are approached merely as a complement. Objective: to determine the knowledge, attitudes, and educational experiences of Primary School teachers. Nº 948 "Santa Rosa", in 2021. Methodology: observational, phenomenological study with a qualitative approach, 16 teachers of basic school education were included through intentional sampling, between May 31 and June 1, 2021. Individual and focal group interview techniques were applied. Regarding knowledge, the teachers manifested concepts appropriate to their experiences, they lack a clear definition in terms of exact terms; they show a positive attitude regarding the need for ethical training. Educational experiences: they develop contents aimed at the development of ethical values in kindergarten, and in primary school they do not develop specific contents, evaluations on ethics and values do not affect the promotion of students, they comment on negative experiences about some children and the attitude of parents about evaluating their children. In general, they indicated that the training and resources received from the Ministry of Education are scarce. An outstanding aspect was the attitude about ethics, their knowledge requires greater technical development, and their educational experiences indicate the need to implement new teaching-learning strategies, technical support is required for the training of teachers themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almacellas Bernadó, M. de los Á. (2000). La Formación Ética de Niños y Jóvenes a través de la Literatura y el Cine. En I Congresso Latino de Filosofia da Educação. Rio de Janeiro.https://mercaba.org/FICHAS/arvo.net/la_formacion_etica_de_ninos_y_jo.htm

Barberán, K. M. C., Quimi, P. G. C. & Andina, M. J. Z. (2019). Factores familiares y escolares que influyen en los problemas de conducta y de aprendizaje en los niños. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 6(2), 124-134

Laufer, M. (2006). La dimensión ética en la ciencia y la tecnología. Interciencia, 31(7), 473-473

Moncada, P. P. (2013). Estrategias pedagógicas para la formación ética y ciudadana y el desarrollo del pensamiento. Revista Senderos Pedagógicos, 4(4), Article 4. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/senderos/%20article/view/267

Moreno, N. Y. (2011). Dificultad de la enseñanza-aprendizaje de valores éticos y morales en el grado quinto del centro educativo rural Palo Blanco. reponame:Repositorio Institucional de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia. http://repository.unad.edu.co/handle/10596/1796

Organization of American States. (2014). Desigualdad e iinclusión social en las américas: 14 ensayos. http://web.archive.org/web/20200212135141/https://www.oas.org/docs/desigualdad/libro-desigualdad.pdf

Ortiz, L. & Díaz, J. (2014). La educación en su entorno: Sistema educativo y políticas públicas en Paraguay. ILAIPP CADEP. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Paraguay/cadep/20160714114128/9.pdf

Pastrana Valls, A. & Pastrana Valls, A. (2019). Estudio sobre la corrupción en América Latina. Revista mexicana de opinión pública, 27, 13-40. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2019.27.68726

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas de Educación, 9(2), 184-201

Reizábal, M. L. de. (2017). Educación en valores en el contexto de las agrupaciones instrumentales y vocales 10 ideas prácticas para el aula. ARTSEDUCA, 17, 150-175

Tobón, M. M. (2006). Creación de programas para la educación en valores en la etapa preescolar: Incumbencia del terapeuta ocupacional que trabaja en educación. Revista Ocupación Humana, 11(3 y 4), 5-21. https://doi.org/10.25214/25907816.81

Vargas Cordero, Z. R. (2011). Desarrollo moral, valores y ética; una investigación dentro del aula. Revista Educación, 28(2), 91. https://doi.org/10.15517/revedu.v28i2.2255

Yagual Tomalá, C. E. (2017). Formación ética para el fortalecimiento de los valores en los niños del tercer año básico de la escuela particular mixta No. 7 Luz y Libertad del cantón Playas, provincia del Guayas, periodo lectivo 2014-2015. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/4201

Published

2022-04-20

How to Cite

Estigarribia, G., Toledo Núñez, S. D., Mareschal, P., Torales, J., Villalba, J., Bogado, J., … Mancuello, P. (2022). Knowledge, attitudes and educational experiences of teachers of a primary school, on ethics, equity, transparency and culture of legality. Journal Investigaciones Y Estudios - UNA , 13(1), 57–65. https://doi.org/10.47133/IEUNA22106a

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)