Socio-economic and cultural conditions of Social Work students-UNA. Implications in their Vocational Training Process
PDF (Español (España))

Keywords

trabajo social
condiciones de vida
organización
estudiantes

How to Cite

García, C. (2019). Socio-economic and cultural conditions of Social Work students-UNA. Implications in their Vocational Training Process. Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 4, 49–64. https://doi.org/10.54549/ky.4.2019.49

Abstract

This article gives an account of an investigation that sought to know the conditions in which the students of the career of social work and their cultural patterns in their organizational interaction develop. It was a quantitative study; the respondents were agreed to convenience. The results of this study show that the student population is mostly urban from the central department and capital. His family nucleus is composed mostly of his parents and siblings. There is a population of 50% of the respondents who are working, with hourly loads of 8 hours so this would affect their performance as a student. As for participation in organizations before entering the race, the religious ones stand out, this behavior is modified by entering the race and replaced by organizations of a trade-union nature.

https://doi.org/10.54549/ky.4.2019.49
PDF (Español (España))

References

Alayón, N. (2010). Acerca de la caracterización de la política social y la práctica del trabajoo social. Ciudad de México: UNAM, VI Época.

Anderson, P. (1996). Balanço do neoliberalismo. En: GENTILLI, P y SADER, E. (organizadores): Pós-neoliberalismo. As políticas Sociais e o Estado Democrático. Río de Janeiro: Paz e Terra.

Antunes, R. (2011). Adios al Trabajo. Sao Paulo. Br: Cortez.

Aquin, N. (2009). Algunas incomodidades en el ejercicio profesional bajo la forma de salario. En Margarita Rozas (Ed.), Escenarios de la vida social y las ciencias sociales en el siglo XXI. II Foro latiniamericano. La Plata: Espacio.

Aquin, N. (2009). El trabajo social en la instutucionalidad de las políticas públicas. Comprender los límites, potenciar las posibilidades.En políticas pñublicas, derechos y trabajo social en el Mercosur. Buenos Aires: Espacio.

Bauman, S. (2010). El ascenso de las incertidumbres. Buenos Aires: Fondo de la cultura económica.

Castel, R. (1997). Prologo. La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenis Aires: Paidós.

Castronovo, R. (2011). Asignación universal por hijo para la protección social. Políticas sociales de nuevo cuño. Revista Ciencias Sociales. FSOC. UBA. http://www.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/79_doble-pagina.pdf

Chaui, M. (1985). Cultura y conciencia de clases. Sao Paulo. Br: Mimeo.

Donzelot, J. (2007). La intervención de lo social. Ensayo sobre la declinación de las pasiones políticas Cap. I: La cuestión social y Cap. III: La promoción de lo social. Buenos Aires: Nueva Visión..

Engels, F., & Marx, K. (2006). La familia, la proppiedad y el Estado. Buenos Aires: Paidós.

Faleiros, V. d. (1988). O que é a Política Social. Sao Paulo: Brasiliense.

Garcia, C. (2016). Matrices Teóricas presentes en la formación del Trabajo Social en el ITS.UNA. Mimeo.

Garcia, C. (2017). Condiciones de vida de los estudiantes del ITS-UNA . Asunción: Mimeo.

Garcia, S. (2007). Las Pplíticas sociales y el Trabajo Social en Paraguay. Asunción: Mimeo.

Gramsci, A. (1985). Cuadernos de la Cárcel, traduc por C. N. Countinho.

Iamamoto, M. (1997). El Servicio Social en la Contemporaneidad. São Paulo: Cortez.

Luckas, G. (2004). Historia y Conciencia de Clases. Buenos Aires: Paidós.

Marilda, I. (1997). El Servicio Social en la Contemporaneidad. São Paulo: Cortez.

Marx, K. (1985). Obras escogidas. Buenos Aires: Paidós.

Montaño, C. (2000). La naturaleza del Servicio Social, 2ª ed. São Paulo, Brasil: Cortez Editora.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Carmen García

Downloads

Download data is not yet available.