Abstract
This study was conducted within the framework of the agreement between CONACYT and the Faculty of Social Sciences of the National University of Asunción, in conjunction with the Hospital de Clínicas. It sought to characterize the family educational context of a group of children who witnessed intrafamily violence at the Hospital de Clínicas in 2020. It started from a qualitative, descriptive and cross-sectional approach. The technique used for data collection was in-depth virtual interviews, conducted with women victims of domestic violence. This modality was chosen according to the health protocols of the current context of the pandemic. The results showed that there is an environment where violence is reproduced, also showing that mothers had a history of violence in childhood, which is reproduced in their sons and daughters. Although dialogue was considered the best education mechanism, they did not deny having used some type of physical and psychological punishment as a discipline mechanism. Among those punishments used were practices of patriarchal culture of subjugation to women, the naturalization of the cultural scheme where men have social privileges.
References
Arrom C, A. A. (2015). Violencia intrafamiliar en pacientes en edad pediátrica que recibe atención psicológica. Frecuencia, factores predisponentes y consecuencias. Mem. Inst. Investig. Cienc. Salud., 13(3), 24-30.
Bourdieu, P. (2000). Poder, derecho y clases sociales. Desclée de Brouwer.
Bringiotti, M. (2015). Las familias en “situación de riesgo” en los casos de violencia familiar y maltrato infantil. Texto & Contexto Enfermagem, 14. 10.1590/S0104-07072005000500010
Centro Superior de Estudios de Administración y Finanzas Públicas para el Desarrollo. CEMAF. (2014). Primera Encuesta sobre Violencia Intrafamiliar basada en Género. CEMAF.
Coordinadora por los Derechos de la Infancia y la Adolescencia, CDIA. (2011). La violencia y derechos. La realidad de niños, niñas y adolescentes en datos. CEDIA.
Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos, DGEEC. (2017). Encuesta de Indicadores Múltiples por Conglomerados. https://www.unicef.org/paraguay/media/1631/file/MICS%202016.pdf
Engels, F. (1884). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado.
Fondos de las Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF. (2017). Guía para Familias de Niños y Niñas de entre 0 y 5 años.
Foucault, M. (2005). La verdad y las formas jurídicas. Gedisa.
Ministerio de la Mujer. (2016). Violencia contra las mujeres en Paraguay: avances y desafíos. http://www.cde.org.py/wp-content/uploads/2017/08/2016-ONU-Mujeres-Estudio-violencia-Paraguay.pdf
Ordóñez, M. d., & González, P. (setiembre de 2011). Las Víctimas Invisibles de la Violencia de Género. Rev clín med fam, 5(1), 30-36.
Organización Mundial de la Salud, OMS, & Organización Panamericana de la Salud, OPS. (2013). Violencia de pareja y violencia sexual contra la mujer OMS 2013.
Papalia, D. M. (2014). Desarrollo Humano. Editorial Mexicana.
Quintero, A. (2007). Diccionario especializado en familia y género. Grupo Editorial Lumen.
Viveros, C. E. (2010). Roles, Patriarcado y Dinámica Interna Familiar. Reflexiones Útiles para Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte (31).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Mariluz Nuñez, Antonio Gimenez