ESTRÉS ACADÉMICO EN UNIVERSITARIOS Y PREUNIVERSITARIOS DE MEDICINA DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE ASUNCIÓN, 2018.
PDF (Español (España))

Keywords

Stress
Psychological
Medical Students
Premedical Students

How to Cite

Torres Romero, A. D., Soria Groso, C., & Sánchez Arce, A. M. (2023). ESTRÉS ACADÉMICO EN UNIVERSITARIOS Y PREUNIVERSITARIOS DE MEDICINA DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE ASUNCIÓN, 2018. Discover Medicine, 6(1). https://doi.org/10.2300/dm.v6i1.3611

Abstract

Background: Worldwide one in four individuals suffers from some se- rious stress problem. The student population is considered to be par- ticularly vulnerable to the development of certain psychopathologies, as they are exposed to a number of stressors, such as: academic stres- sors, financial difficulties and primary support group problems, both social and familial.
Objective: To determine the level of academic stress in undergraduate and pre-university medical and surgical students at the National Uni- versity of Asunción.
Methods: Analytical observational study, cross-sectional, non-proba- bilistic convenience sampling, from April to June 2018, of 141 cases, at the Faculty of Medical Sciences of the National University of Asun- ción (Sajonia campus). The SISCO inventory for Academic Stress was applied. A p<0.05 was considered significant.
Results: 141 surveys were analysed, 74 university students and 67 pre-university students. Ages ranged from 18 to 21 years (19.5±1.5). 77% of university students showed severe academic stress, while 71.6% of pre-university students showed severe academic stress. A significant mean difference was found in the numerical component of academic stress between university and pre-university students (p<0.05).
Conclusion: An elevated stress score was determined in medical stu- dents with respect to pre-university students. A greater significant mean difference was found between the academic stress of university students with respect to pre-university students

https://doi.org/10.2300/dm.v6i1.3611
PDF (Español (España))

References

- Caldera Montes, J.; Pulido Castro, B. Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos. 2007. Revista de Educación y Desarrollo; 7.

- Baum, A. 1990. “Stress, Intrusive Imagery, and Chronic Distress,” Health Psychology, Vol. 6, pp. 653-675.

- Barraza, A. 2004: El estrés académico en los alumnos de postgrado. Online en: http:/www.psico- logiacientifica.com/estres-academico-postgrado/

- J. Torales, N. Girala, M. Moreno, A. Arce, S. Trinidad, E. Estigarribia, et al. Depresión y ansiedad en estudiantes de medicina de la Universidad Nacional de Asunción. Rev Parag Psiquiatr, 1 (2013), pp. 12-28

- Román, C. A.; Ortiz, F.; Hernández, Y. 2008. El estrés académico en estudiantes latinoamericanos de la carrera de Medicina. Revista Iberoamericana de educación, 7 (46), 1-8.

- Arista Alarcón, K. V. Características Epidemiológicas y Vulnerabilidad al Estrés en Estudiantes Preuniversitarios, en Arequipa, 2017.

- Román, C. y Hernández, Y. 2005: Variables psicosociales y su relación con el desempeño académico de estudiantes de primer año de la Escuela Latinoamericana de Medicina, en: Revista iberoamericana de Educación, 37, 2, disponible en: https:/rieoei. org/RIE/article/view/2718

- García, N. B., & Zea, R. M. 2012. Estrés académico. Revista de psicología Universidad de Antioquia, 3(2), 55-82.

- Marty, M.; Matías, G.; Maximiliano, M. y De- metrio, C. 2005: Prevalencia del estrés en estudiantes del área de la salud de la Universidad de los Andes y su relación con enfermedades infecciosas, en: Revista Chil Neuro-Psiquiat, 43 (1), pp. 25-32.

- Barraza Macías A. El Inventario SISCO del Estrés Académico. Investigación Educativa Duranguense, ISSN 2007-039X, No 7, 2007, pags 90-93. 1 de enero de 2007;

- Galeano MFG. Respuesta al estrés académico de estudiantes universitarios del Paraguay: una comparación entre carreras. Revista Científica Estudios e Investigaciones. 30 de diciembre de 2016;5(1):32-9.

- Escobar Salinas, J. S. Estrés en Estudiantes de Medicina de una Universidad Paraguaya. Revista SCientifica. 2015;13 (1).

- Barrios I, Torales J. Salud mental y calidad de vida autopercibida en estudiantes de medicina de Paraguay. Revista Científica Ciencia Médica. 2017;20(1):5-10.

- Bellón Saameño JA, Delgado Sánchez A, Luna del Castillo JD, Lardelli Claret P. [Validity and reliability of the Duke-UNC-11 questionnaire of functional social support]. Aten Primaria. 15 de septiembre de 1996;18(4):153-6, 158-63.

- Remor E. Psychometric properties of a European Spanish version of the Perceived Stress Scale (PSS). Span J Psychol. mayo de 2006;9(1):86-93.

- Escobar Espejo M, Blanca MJ, Fernández-Baena FJ, Trianes Torres MV. [Spanish adaptation of the Stress Manifestations Scale of the Student Stress Inventory (SSI-SM)]. Psicothema. agosto de 2011;23(3):475-85.

- Cobiellas Carballo LI, Anazco Hernández A, Góngora Gómez O, Cobiellas Carballo LI, Anazco Hernández A, Góngora Gómez O. Estrés académico y depresión mental en estudiantes de primer año de medicina. Educ Médica Super [Internet]. junio de 2020 [citado 11 de febrero de 2023];34(2). Disponible en: http:/scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstrac- t&pid=S086421412020000200015&lng=es&nr- m=iso&tlng=pt

- Rosa Robles EA de la, Ríos Cepeda VL, Valles Ornelas MM. La evaluación del estrés académico y la adaptación en estudiantes de posgrado en la UPNECH. Ra Ximhai Rev Científica Soc Cult Desarro Sosten. 2022;18(1):63-82.

- Jorge Luis Barzallo Sánchez, Cristina Isabel Moscoso Zúñiga. Prevalencia De Estrés Académico, Factores De Riesgo Y Su Relación Con El Rendimiento Académico En Los Estudiantes De La Escuela De Medicina De La Universidad De Cuenca En El 2015. Tesis de la Universidad De Cuenca Facultad De Ciencias Médicas Escuela De Medicina.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Anthon Daniel Torres Romero, Carolina Soria Groso, Ana María Sánchez Arce

Downloads

Download data is not yet available.