Abstract
This research describes the implementation of curricular adaptations and reasonable adjustments for educational inclusion at the university level in the city of Caacupé. The methodology used corresponds to a non-experimental design, with a qualitative approach, and the data collection techniques were the semi-structured interview and documentary analysis. The participants of this study were coordinators and university professors of two educational institutions corresponding to the third level of the Paraguayan educational system: higher education. It should be noted that documents from the universities in question were also analyzed and the thematic analysis technique was used for data processing. The main findings show that the two public and private universities of Caacupé implement the adaptations and adjustments in an incipient way. University professors recognize that they are immersed in the process of attention to diversity, that there are regulations that guide the process, that the adaptations Access, that is, infrastructure, are the most applied, but these elements are still insufficient. They maintain that in order to achieve a quality higher education that meets local and international requirements, the inclusive approach must be a fundamental axis through the various adaptations or adjustments, but explicit evidence of the process is not seen in teaching planning.
References
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior, ANEAES. (2020). Modelo Nacional de Acreditación de la Educación Superior. ANEAES
Duk, C., y Murillo F. J. (2013). El valor del Diseño Universal de Aprendizaje para la Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 7(1). 11-13. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol7-num1/editorial.pdf
García-Domingo, M., Aguilar, T. A., y Gutiérrez, V. F. (2019). El reto de la educación inclusiva: Elementos implicados y propuestas de mejora. Revista Prisma Social, (27), 40-64.
González, D. M. M., Medina, M. G., Pérez, Y. N., y Estupiñan, L. L. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Atenas, 4(40), 90-104.
Hernández Wauters, E., y Valerín Barboza, L. (2016). Implementación de adecuaciones curriculares en la educación terciaria: una propuesta pedagógica de apoyo para la práctica docente desde una perspectiva de igualdad de oportunidades [Tesis de maestría]. Universidad Estatal a Distancia, Facultad de Educación. https://repositorio.uned.ac.cr/handle/120809/1537
Ley N.° 1264/1998, General de Educación. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/3766/ley-n-1264-general-de-educacion
Ley N.° 3540/2008, Convención sobre los derechos de personas con discapacidad. https://senadis.gov.py/application/files/2815/7322/2787/ley_3540-2008.pdf
Ley N.° 5136/2013, De la educación inclusiva. http://www.bacn.gov.py/ampliar-leyes-paraguayas.php?id=2698
Ley Nº 4995/2013, De educación superior.
Marchena, R. (2006). Adaptaciones curriculares. https://studylib.es/doc/163457/marchena--r.--2006--adaptaciones-curriculares-adaptaciones
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC, Fundación Saraki. (2018). Lineamientos para un sistema educativo inclusivo en el Paraguay. MEC.
Pazos, E. (2000). Adecuaciones curriculares por asignatura para Déficit Atencional. Editorial Guayacán Centroamericana.
Ponce, Z. C. (2016). Las adecuaciones curriculares como elemento clave para asegurar una educación inclusiva. Educ@ ción en Contexto, 2(3), 56-78.
Salinas, J. (2004). Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón, 56(3-4), 469-481. https://www.researchgate.net/publication/39214325_Cambios_metodologicos_con_las_TIC_estrategias_didacticas_y_entornos_virtuales_de_ensenanza-aprendizaje
Sepúlveda Carvajal, V. H. (2022). Educación inclusiva: ¿Realmente estamos preparados para asumirla? https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/43476/2022victorhugosepulvedacarvajal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tovar, M. C., y Sarmiento, P. (2011). El diseño curricular, una responsabilidad compartida. Colombia Médica, 42(4), 508-517.
UNESCO. (1994). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Patrica Cabrera, Mirtha Graciela Villagra