Good practices of the National University of Asunción for the fulfillment of Sustainable Development Goals

Authors

  • Graciela Bernal de Macchi Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay.
  • Eliane María Díaz Soler Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay
  • Leticia Morel Burgos Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay
  • Ángel Ramón Peña Cardozo Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.18004/rdgic.investig.estud.una.2025.junio.2916014595

Keywords:

Sustainable development goals, awareness, communication, university extension

Abstract

The importance of the Sustainable Development Goals (SDGs) as a global roadmap for an equitable and sustainable future is undeniable. In this context, the National University of Asunción (UNA) plays a fundamental role in promoting practices aligned with the SDGs and training professionals committed to sustainable development. The main objective of this project is to identify good practices that contribute to improving the level of compliance with the SDGs at the UNA, year 2023. A documentary bibliographic modality was used to examine articles and documents related to the UNA and the SDGs. In addition, in-depth interviews were carried out with key members of the Extension Directorates of the academic units. The data collected was processed with Atlas ti to identify patterns and trends. It has been seen that among the actions to promote knowledge and awareness about the SDGs is declaring in university extension projects which SDGs respond to the proposal. Encourage the participation of all academic units in the promotion of the SDGs. foster collaboration and promote external alliances with public and private institutions to share resources and knowledge in achieving the SDGs. Participating in networks and platforms that promote inter-institutional collaboration. Self-management and collaboration have been presented as the fundamental strategy to overcome the lack of financial resources

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Graciela Bernal de Macchi, Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay.

     

     

     

  • Eliane María Díaz Soler, Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay

     

     

  • Leticia Morel Burgos, Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay

     

     

  • Ángel Ramón Peña Cardozo, Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Económicas. San Lorenzo, Paraguay

     

     

     

References

Álvarez-Jaramillo, M., Bohórquez-Reyes, J. V. y Velásquez-Rojas, J. C. (2020). Acciones para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible 4 y 5. Estrategias implementadas por la FUJNC. SANTIAGO (154), 243260. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5317/4683

Bisquerra Alzina, R., Alcaraz, I. D., Alonso, J. G., Beltrán, A. L., Olmo, F. M., Lafon, I. M., Andrés, J. M., Puig, M. S., Martin, A. S., Fonseca, M. T. y Baños, R. V. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid. La Muralla

Caballero, A. (2023). Desarrollo sostenible: definición, objetivos y ejemplos. Climate Consulting. https://climate.selectra.com/es/que-es/desarrollo-sostenible

Casulo, J. C. (2018). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y la academia. MEDISAN Revista Médica de Santiago de Cuba, 22 (8), 1-11. https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2287

CEPAL. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. Santiago de Chile. Naciones Unidas, CEPAL.https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

UNA. (2021). Reglamento de Extensión Universitaria de la Universidad Nacional de Asunción. San Lorenzo. Consejo Superior Universitario. UNA.

Contraloría General de la República ODS. (2019). Actividades de control. https://www.contraloria.gov.py/index.php/actividades-de-control/ods

Fernández Vargas, G. (2020). La gobernanza del agua como marco integrador para el cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Latinoamérica. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 23 (2), 1-11, e1561

Laudato Si': Sobre el cuidado de la casa común (2015) Ciudad del Vaticano. Vaticano.

Friese, S. (2019). Qualitative Data Analysis with Atlas.ti. SAGE.https://books.google.com.py/books/about/Qualitative_Data_Analysis_with_ATLAS_ti.html?id=1JRtDwAAQBAJ&redir_esc=y

Hernández Sampieri, R., Collado, C. F., y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (6 ed.). México. Mc Graw Hill Education.https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Kinnear, T., y Taylor, J. (2007). Investigación de Mercados.https://www.academia.edu/24176269/Investigacion_de_Mercados_Kinnear_Taylor

Leal Filho, W., Raath, S., y Lazzarini, B. (2018). The Role of Transformation in Learnig and Education for Sustainability.https://www.researchgate.net/publication/326402415_The_Role_of_Transformation_in_Learning_and_Education_for_Sustainability

Márquez Delgado, D. L., Linares Guerra, E. M., Hernández Acosta, R. y Márquez Delgado, L. H. (2020). Implementación de los Objetivos del Desarrollo Sostenible desde un Centro de Estudios Universitario. MENDIVE, 18(2), 336-346. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1799

Meseguer Sánchez, V. y Morales, A. C. (2020). La responsabilidad y la universidad a la luz de la laudato sí para lograr los objetivos del desarrollo sostenible. Revista de Direito Brasileira, 23(9), 132. https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2358-1352/2019.v23i9.5474

Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Naciones Unidas. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Obtenido de Naciones Unidas: https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/page/objetivos-de-desarrollo-sostenible

Pecci Oviedo, M. E. (2020). Buenas prácticas hacia el cumplimiento del ODS 7 “Energía Asequible y No Contaminante”. Revista Científica de la UCSA, 7(3), 72-75. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2020.007.03.072

Ramos Sánchez, R. E., Ramos Solorzano, R. X., y Estupiñán Ricardo, J. (2021). La transformación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde una dinamica prospectiva y operativa de la Carrera de Derecho en UNIANDES en epoca de incertidumbre , Conrado. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 17(81), 153-162. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1881/1842

Responsabilidad Social Empresarial y Sustentabilidad. (2019). Responsabilidad Social: qué es, definición, concepto y tipos. https://responsabilidadsocial.net/la-responsabilidad-social-que-es-definicion-concepto-y-tipos/

Segura, A. R. (2019). La Interinstitucionalidad en las Relaciones Multilaterales de la Cooperación Interregional en América Latina. Latin American Journal of Trade Policy, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.5354/0719-9368.2019.53162

Silver, C. y Lewins, A. (2014). Using Software in Qualitative Research: A step by step guide. https://www.researchgate.net/publication/309284574_Using_Software_in_Qualitative_Research_A_Step-by-Step_Guide

Villa Villa, S. I. (2018) La academia como escenario para el cumplimiento de los objetivos de desarrollo sostenible. Advocatus,15 (31), 11-12. https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.30.5036

Villafuerte, P. (2020). La Agenda 2030 y el papel de las universidades latinoamericanas. Observatorio Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-news/rol-de-las-universidades-agenda2030/

Published

2025-07-01

How to Cite

Good practices of the National University of Asunción for the fulfillment of Sustainable Development Goals. (2025). Journal Investigaciones Y Estudios - UNA , 16(1), 57-69. https://doi.org/10.18004/rdgic.investig.estud.una.2025.junio.2916014595

Similar Articles

1-10 of 111

You may also start an advanced similarity search for this article.