Social Link and Academic Development between Surgical Instrumentation and International Smile Operation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2024.3.1.4193

Keywords:

social connection, surgical instrumentation, reconstructive surgery

Abstract

Social connection through university extension activities allows students to apply their knowledge in work environments and collaborate with communities. The Operation Smile Foundation provides reconstructive surgery for cleft lip and palate; Through inter-institutional alliances, the surgical instrumentation program of the Faculty of Medical Sciences participates in extension activities accompanying surgical interventions. The objective of the study was to know the scope regarding the social connection and academic development between Surgical Instrumentation and Operation Smile. A descriptive, qualitative, quantitative, non-probabilistic, intentional sampling study was carried out; 18 students of the degree participated through a survey, and a documentary analysis of three extension projects was also carried out. The results showed that 108 surgeries were attended, where 23 students performed instruments. Regarding the opinion on personal and professional satisfaction, 83.3% described it as excellent. Other aspects that stood out were: teamwork, organization, empathy. We can conclude by highlighting the importance of inter-institutional alliances linking the university and society, in this sense the activity allowed not only to consolidate knowledge and skills but also the professional relationship with other professionals, allowing us to learn about other contexts of the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lelis Noelia Morales -Clemotte, Universidad Iberoamericana (UNIBE)

Lic. en Kinesiologia y Fisioterapia, Lic. en Instrumentación y área quirúrgica, Docente la Carrera de Instrumentación y Área quirírgica, Nexo de Extensión Universitara. 

Alison Barrios , Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Instrumentación y Área Quirúrgica

Lic. en Instrumentación y área quirúrgica. Docente de la Carrera de Instrumentación y área quirurgica FCM UNA. Encargada del proyecto de extensión Operación Sonrisa . 

References

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior ANEAES. Criterios de Calidad de la Carrera de instrumentación y área quirúrgica. 2020. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/6816/0631/2601/Crit._de_Calidad_-_Instrum._y_Area_Quirurgica.pdf

Audretsch, D. B. (2014). From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, 39, 313-321. DOI 10.1007/s10961-012-9288-1

Biblioteca Archivo Central del Congreso Nacional. Ley 6109/2018 que reglamenta la profesión de la instrumentación quirúrgica. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/8429/ley-n-6109-reglamenta-la-profesion-de-instrumentacion-quirurgica

Bojalil J., L. (2008). La relación universidad-sociedad y sus desafíos actuales. Reencuentro Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, 11-18.

Contreras-Hernández, A., Equihua, M., Pérez-Maqueo, O., Equihua, J., & Morandin-Ahuerma, I. (2023). Vinculación institucional, educación y tecnología. Perfiles Educativos, 45(180), 140-157. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60480

Espino Castillo, D. (2023). REFLEXIONES SOBRE LA RESPONSABILIDAD SOCIAL UNIVERSITARIA. Centros: Revista Científica Universitaria .

Facultad de Ciencias Médicas. Carrera de Instrumentación y Área Quirúrgica. Misión y Visión. 2021. https://www.med.una.py/index.php/carreras/carreras-de-grado/instrumentacion-y-area-quirurgica#presentaci%C3%B3n-de-la-carrera

García Torres, Daniel Sebastián, Díaz Suárez, Rosandra, Sánchez Hechavarría, Miguel Enrique, & Mendoza Ruíz, Mirelna. (2018). Concepción de la extensión universitaria desde Santiago de Cuba en ciencias médicas. Humanidades Médicas , 18 (3), 566-575. Recuperado en 21 de febrero de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300566&lng=es&tlng=en.

González-Casanova, P. (2016). La Universidad necesaria en el Siglo xxi. México: Ediciones Era, sd.

Montemayor, C. (2015). Educación Pública y Conocimiento Privado. Anuario Educativo Mexicano. México: Porrúa, sd.Organización Mundial de la Salud. Un marco conceptual para la acción sobre los Determinantes Sociales de la Salud. Ginebra: OMS; 2010. Organización Mundial de la Salud. Un marco conceptual para la acción sobre los Determinantes Sociales de la Salud. Ginebra: OMS; 2010.

Operación Sonrisa Paraguay. Misión visión. https://paraguay.operationsmile.org/vision/

Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F.. (2020). LAS UNIVERSIDADES Y SUS PRÁCTICAS DE VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD. Educação & Sociedade, 41, e218154. https://doi.org/10.1590/ES.218154

Sena, A. G. N., Schutt-Aine, J., Arenas, J., & Akaba, S. (2023). Momentos clave en el camino hacia la equidad en salud en la Organización Panamericana de la Salud [Milestones on the road to health equity at the Pan American Health OrganizationMomentos-chave no caminho rumo à equidade em saúde na Organização Pan-Americana da Saúde]. Revista panamericana de salud pública = Pan American journal of public health, 47, e42. https://doi.org/10.26633/RPSP.2023.42

Universidad Nacional de Asunción. Reglamento de Extensión universitaria. 2021.

https://www.pol.una.py/wp-content/uploads/2021/11/Reglamento-Extension-Universitaria-2021-1.pdf

Published

2024-07-30

How to Cite

Morales -Clemotte, L. N., & Barrios , A. (2024). Social Link and Academic Development between Surgical Instrumentation and International Smile Operation. Interfaz, 3(1), 49–55. https://doi.org/10.57201/interfaz.2024.3.1.4193