The role of university outreach program and the ODS: Case study of the relationship of the FCE UNA with vulnerable sectors
DOI:
https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.44Keywords:
goals, extension, bondingAbstract
The UNA defines the university outreach program as one of the essential functions, which together with research and the academic area constitute the basic pillars on which a model of a democratic and socially committed university is built in its permanent search for the truth. In this context, the university outreach program constitutes a space conducive to the participation of the academy in actions that promote the fulfillment of the objectives of sustainable development, where the FCE, through the link with vulnerable sectors, seeks to transfer the benefits produced by economic, administrative, and accounting knowledge, thus promoting among students the strengthening of an awareness of responsibility and commitment to their environment. The objective of this article is to know the fields of action of the FCE UNA in the period 2017–2022 and how they become a collaborating arm for the fulfillment of the sustainable development objectives, for which a documentary analysis and series were carried out. of interviews with authorities of the FCE UNA and surveys of beneficiaries of the programs using techniques such as semi-structured interviews and questionnaires.
Downloads
References
Cano, A. (2015). La extensión universitaria en la transformación de la Universidad Latinoamericana del siglo XXI: disputas y desafíos. CLACSO.
Cecchi, N., y Lakonich, J. (2014). El Compromiso Social de la Universidad Latinoamericana del Siglo XXI. CONADU.
Fauré, D., y González, L. (2018). Las disputas por la Extensión Universitaria en el Chile actual: La Propuesta de la Extensión Crítica y el Aporte de la Educación Popular. Cuaderno de Trabajo Social, 12(1), 64-84.
Freire, P. (1972). Extensión o comunicación. Siglo XXI.
Fresán, M. (2014). La extensión universitaria y la universidad pública. Reencuentro. Número 39, 47-54.
Gorrochategui, N. (2012). La extensión universitaria como expresión de la responsabilidad social universitaria (RSU). Educación a Distancia y en Línea, 77-101.
Hernández Fernández, A., y De Barros Camargo, C. (2019). Metodología de la Investigación Científica para Educación Superior. Universidad Columbia del Paraguay.
López, M. (2011). La demanda en extensión universitaria como problema metodológico. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, 61-69.
Tünnermann, C. (2000). El nuevo concepto de la extensión universitaria y difusión cultural y su relación con las políticas de desarrollo cultural en América Latina. Anuario de Estudios Centroamericanos, 93-126.
Vaccarezza, L. (2015). Apropiación social e hibridación de conocimientos en los procesos de extensión universitaria. Cuestiones de Sociología, 12, 1-17.
Vega Mederos, J. F. (2002). La extensión universitaria: función integradora de quehacer universitario en el presente siglo. Investigación & Desarrollo, 10(1), 26-39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Celina González de Alavrez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.