Experiences in the implementation of University Extension in the Academic Units of the Headquarters of the National University of Villarrica del Espíritu Santo
DOI:
https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.3Keywords:
university outreach program, interdisciplinarity, social linkage, UNVESAbstract
The present research work called Experiences in the implementation of University Outreach Program in the Academic Units of the Central Headquarters of the National University of Villarrica del Espíritu Santo, aimed to know the practices of university outreach program in the academic units of the UNVES . The methodology consisted of a field work of qualitative approach and phenomenological design, the methods of data collection have been documentary observation and interviews, the sample was criterial and was formed by the coordinators and directors of the academic units of the Central Headquarters of the National University of Villarrica del Espíritu Santo. The main finding was that the vision of the academic units is focused on the work carried out by students, with teachers and faculty directors, with a social, interdisciplinary, community, territorial and environmental approach, for the benefit of the city in which they inhabit it. But at the same time, it implies a challenge in terms of planning, especially in the budgetary and accompanying aspect, since every activity entails a cost and there is no budget for the execution of the projects.
Downloads
References
Carlevaro, P. (2009). Universidad y Sociedad. Proyección y Vínculos. Reencuentro, 40-51. https://www.redalyc.org/pdf/340/34011860009.pdf
Herrero, D., Sosa, B., Brutti, F., y Prado, M. (2022). Reflexiones y desafíos de la extensión universitaria en América Latina. https://web.extension.unicen.edu.ar/congreso/files/2021/12/Libro_congreso_2021.pdf
Mato, D. (2020). La extensión universitaria y otras modalidades de vinculación social como fuentes de aprendizajes para transformar las universidades1. Heterotopías, 3(5), 1-9. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/29091
Mejía Navarrete, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Investigaciones Sociales, 277-299. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/6928
Menéndez, G. (2017). Desarrollo y conceptualización de la extensión universitaria. Un aporte de la secretaría de Extensión de la Universidad Nacional del Litoral para el análisis y debate de la Extensión Universitaria.
Montemayor, C. (2009). La Universidad Pública y la Cultura Nacional. Reencuentro, 10-14. https://www.redalyc.org/pdf/340/34011860007.pdf
Ortiz-Riaga, M. C., y Morales-Rubiano, M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: Concepciones y tendencias. Educación y educadores, 14(2), 349-366.
Pérez, D. A., Lakonich, J. J., Cecchi, N. H., y Rotstein, A. (2009). El compromiso social de la universidad latinoamericana del siglo XXI: Entre el Debate y la Acción. IEC-CONADU. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7125203.pdf
Quiroga Moreno, L. (2001). Apuntes para la histografía de la extensión universitaria. VI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria. EMBU.
Salazar Bondy, A. (1968). Reflexiones sobre la Reforma Universitaria. En La Reforma Universtaria 1918-1958. FUBA.
Secretaría Técnica de Planificación, STP. (2014). Plan Nacional de Desarrollo Paraguay 2030. www.stp.gov.py: www.stp.gov.py/pnd
Tcach, C. (2018). La Reforma de Córdoba: Caleidoscopio de Ideas y Laboratorio de Experiencias en América Latina y el Caribe. En R. Guarga (Ed.), A Cien Años de la Reforma Universitaria de Córdoba: Hacia un manifiesto de la educación superior Latinoamericana (pp. 19-36). Universidad Nacional de Córdoba. http://www.cres2018.unc.edu.ar/uploads/educacion-superior-reforma.pdf
Tommasino, H., y Cano, A. (2016). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. Revista Masquedos, 1(1), 9-23.
Tunnermann Berheim, C. (1978). El nuevo concepto de Extensión Universitaria y Difusión Cultural y su relación con las Políticas de Desarrollo Cultural en América Latina. Anuario de Estudios Centroamericanos, 93-126. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/article/view/3305
Tunnermann Bernheim, C. (2008). Noventa Años de la Reforma Universitaria de Córdoba: 1918-2008. CLACSO.
Unión Latinoamericana de Extensión Universitaria. (17 de Julio de 2017). Declaratoria del XIV Congreso Latinoamericano de Extensión Universitaria. Diálogo de Conocimientos y Saberes con Compromiso Social.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Susana Auxiliadora Ortigoza Ortellado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.