Experience of adolescents with low vision in educational settings. Barriers that prevent guaranteeing rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.65

Keywords:

inclusive education, disability, low vision, reasonable accommodations

Abstract

Education is a human right, and for this reason, it is necessary to remove the multiple existing barriers so that no person is excluded from the educational system, as established by Law 5.136/2013. This guarantees an inclusive educational model. However, from the analysis of the educational experience of five adolescents with low vision, it is found that the predominant paradigm in the institutions attended by the people interviewed is that of integration, where students must make efforts to fit into the system. The stories show that the educational process, in this sense, has been characterized by an unsafe environment, without accessibility, and with multiple barriers to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabello, A. I, Urbieta Etxebarria, A. C., Roncero Santos, A. D., Bilbao Acha, G., Iriondo Laucirica, I., Muruaga Osa, I., Blesa García, L., Valverde Fernández, M., Alda Marchena, A. (2016). La inclusión educativa del alumnado con discapacidad visual. Gobierno Vasco. https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/es_def/adjuntos/escuela-inclusiva/16_inklu_100_c.pdf

Constitución de la República del Paraguay. 1992.

Ley N° 4938/2013, De accesibilidad al medio físico para personas con discapacidad. 2013.

Ley N° 5136/2013, De educación inclusiva.

Ley N° 3540/2008, Que ratifica la Convención Sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad.

Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (2018). Resolución 17267 por la cual se aprueba los lineamientos para un sistema educativo inclusivo en el Paraguay, en instituciones educativas de gestión oficial, privada subvencionada y pivada de este Ministerio. MEC.

Naciones Unidad, NNUU. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Naciones Unidas.

Organización Panamericana de la Salud, OPS. (1992). CIE-10: Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud (10ª revisión). OPS.

Published

2023-07-21

How to Cite

Franco Pacua, F., & Ortiz, V. (2023). Experience of adolescents with low vision in educational settings. Barriers that prevent guaranteeing rights. Interfaz, 2(1), 65–71. https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.65