Perception of the quality of higher education in public universities located in the interior of Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.47

Keywords:

higher education, public education, educational quality, students, perception

Abstract

This article presents the results of an analysis regarding the perception of quality in higher education at public universities in Paraguay that are located in the interior of the country. To carry out this study, a semi-structured survey was applied to students in the last year of public accounting careers in the Faculty of Economics of the universities UNC
(National University of Concepción), UNVES (National University of Villarrica de Espiritu Santo). and UNICAN (National University of Canindeyú) that allowed explaining the way in which students specify their perceptions about the quality of different factors offered by this type of educational institution.
The main results found are; that students consider the comprehensive training and development they receive to be good. Likewise, they value that their universities have first-class technological facilities
and equipment and the various activities to promote the professionalization of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Calamet, F. G. (2022). Estado del arte sobre concepciones de la calidad de la educación superior. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 119-150. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.03

Andión, M. (2007). Sobre la calidad en la educación superior: una visión cualitativa. El reencuentro. Análisis de problemas universitarios, (50), 83-92.

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior, ANEAES (2022). Historia: La creación de la agencia nacional de evaluación y acreditación de la educación superior. http://www.aneaes.gov.py/aneaes/index.php/ct-menu-item-2

Braslavsky, C. (2004). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. Documento básico de la XIX Semana Monográfica de la Educación - Educación de calidad para todos: Iniciativas Iberoamericanas. Santillana.

Dewar, J. (2020). The role of universities in time of crisis: a vice chancellor’s perspective. Qualitative Research Journal, 20(4), 405-410. https://doi.org/10.1108/QRJ-06-2020-0072

Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H., & Rodríguez Borbarán, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista De Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35911

Instituto Nacional de Estadística, INAE. (2019). Datos sobre Educación en Paraguay. Acunción: DEC. https://www.ine.gov.py/publication-single.php?codec=MzI=

Irigoyen, J. J., Jiménez, M. Y., & Acuña, K. F. (2020). Competencias y educación superior. Revista mexicana de investigación educativa, 16(48), 243-266. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000100011&lng=es&tlng=es

Jorge, E. M. (2021). Las prácticas en extensión universitaria para los alumnos de grado. Integración de docencia, investigación y extensión. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 10(1), 11-29. https://doi.org/10.15359/udre.10-1.1

Lago de Vergara, D., Gamoba Suárez, A. A., & Montes Miranda, A. J. (2014). Calidad de la educación superior: Un análisis de sus principales determinantes. Saber, Ciencia y Libertad, 9(1), 157–170. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n1.2006

Ley N° 4995/2013, De Educación Superior. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/4401/ley-n-4995-de-educacion-superior

Ministerio de Educación y Ciencia, MEC. (2022). Datos Abiertos - Matriculados en la Educación Superior. MEC.

Monge-Hernández, C. M. G. M. (2021). Barreras para la institucionalización de la extensión universitaria: Experiencia de la Universidad Nacional, Costa Rica. Educare vol.25 n.1, 1-24. http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.21

Recalde, H. A., Lusardi, W. C., & Acosta, J. A. J. (2013). Globalización de la educación superior en Paraguay. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL,6(4), 37-48.

Tedesco, J. (2012). Educación y Justicia Social en América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Universidad Nacional de Asunción, UNA (2022). La universidad. https://www.una.py/la-universidad

UNESCO. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Organización de las Naciones Unidaspara la Educación, la Ciencia et la Cultura.

UNESCO. (2019). Informe sobre los progresos realizados en la preparación del proyecto de convención mundial sobre el reconocimiento de las cualificaciones relativas a la educación superior. UNESCO.

Published

2022-12-28

How to Cite

Villagra, M., Falcó de Ayala , L., Davalos , J., & Cabrera , P. (2022). Perception of the quality of higher education in public universities located in the interior of Paraguay. Interfaz, 1(1), 47–56. https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.47