The response of the UNAH in the context of the pandemic: political and methodological approaches from critical extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.19

Keywords:

pandemic, linkage, critical extension, social commitment

Abstract

This article intends to describe and critically analyze the response of the National Autonomous University of Honduras UNAH, from the three substantive functions: teaching, research and outreach to
the pandemic in the Honduran context, in a period from March to November 2020. The decisions and agreements issued by the Higher Education Council (CES) and UNAH determined to suspend face-toface
activities and continue with academic teaching activities that by their nature could be adapted in virtual environment. The rest of the activities, including the administrative management of the budgets,
were put on hold. This posed a political challenge to sustain the commitments made with external actors without budgetary support for the actions already planned. Among the methodological challenges, they
highlighted giving continuity to the registration of linkage projects, the follow-up of non-formal education activities already started, the follow-up to the requests of different actors with whom collaboration links had already been established, training processes and training on the task of linking, the strengthening of links with academic extension networks in the Latin American region. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnanz, L., Caballero, J., Hernández, L., Martín,

P., & Villasante, T. R. (2020). Estratégicas transformadoras: Cómo potenciar la creatividad colaborativa desde los movimientos y procesos sociales.

CIMAS. Bianchi, D., Musto, L., Nusa, V., & Rodríguez, A. (S.F. de S.F. de S.F.). Acuerdos de la participación: el mapeo de problemas. Acuerdos de la participación: el mapeo de problemas.

Cecchi, N., Pérez, D. A., Barragán, I., & Sanllorenti, P. (2020). Compromiso social universitario: diálogos sobre los sentidos de la Reforma Universitaria . Agremiación Docente Universitaria Marplatense.

CEPAL. (30 de junio de 2020). CEPAL y OPS: Controlar la pandemia requiere de convergencia y articulación entre las políticas de salud, económicas, sociales y productivas. https://www.cepal.org/es/comunicados/cepal-ops-controlarla-pandemia-requiere-convergenciaarticulacion-politicas-salud

CES. (13 de 03 de 2020). Comunicado del Consejo de Educación Superior. https://www.unah.edu.hn/dmsdocument/9713-comunicado-ces-13-de-marzo-de-2020

CURLA. (2020). Informe de actividades de los proyectos de vinculación a realizar en el II Periodo Académico. Vinculación CURLA.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2a ed.). Siglo XXI.

Hernández, L., & Villasante, T. (sf). Dispositivos frente a la hegemonía patriarcal, en procesos democrático participativos. CIMAS.

IESALC. (7 de mayo de 2020). Informe del IESALC analiza los impactos del #COVID19 y ofrece recomendaciones a gobiernos e instituciones de educación superior. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/14/iesalcinsta-a-los-estados-a-asegurar-el-derechoa-la-educacion-superior-en-igualdad-deoportunidades-ante-el-covid-19/

IIES. (2020). Covid 19 en Honduras: análisis de percepción de impacto. Encuesta de hogares UNAH. IIES.

Jara Holliday, O. (2018). La educación popular latinoamericana: Historia y claves éticas, políticas y pedagógicas. Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.

La Prensa. (16 de marzo de 2020). Decretan toque de queda y estado de excepción en Honduras por coronavirus. https://www.laprensa.hn/honduras/hondurastoque-queda-absoluto-coronavi rus-GALP1364626#image-1

Martí, J. (sf). La investigación-acción participativa: estructura y fases. Thiollent, M. (1987). Metodología da pesquisaacao.

Tommasino, H., Medina, J. M., & Toni, M. (2018). Extensión crítica, integralidad y sistematización, algunos abordajes teórico metodológicos. En J. M. Medina, Extensión crítica construcción de una Universidad en contexto Sistematización de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario (pp.15-48). UNR Editora.

UNAH. (2008). Reglamento de la Dirección de Vinculación de Vinculación Univesidad Sociedad. Tegucigalpa: Diario Oficial La Gaceta.

UNAH. (2015). Normas Académicas de la UNAH. Editorial Universitaria.

UNAH. (2020). Participación de la UNAH en el marco de la pandemia del Covid 19. UNAH.

UNAH. (13 de marzo de 2020). Un retorno seguro depende de todos. https://www.unah.edu.hn/coronavirus

UNAH. (12 de marzo de 2020). Comunicado. https://www.unah.edu.hn/dmsdocument/9716-comunicado-unah-12-de-marzo-de-2020

Published

2022-12-28

How to Cite

Padilla, I. (2022). The response of the UNAH in the context of the pandemic: political and methodological approaches from critical extension. Interfaz, 1(1), 19–32. https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.19