Abstract
The National Symphony Orchestra (OSN) is the first state symphonic group in Paraguay, it is made up of approximately 55 musicians (OSN, 2022). The objective of the work was to describe the strategies of the interviewed musicians to participate within the field of Paraguayan professional classical music. The methodology used was a qualitative approach and a descriptive design. The techniques were semi-structured interviews and documentary review, the instruments developed were the interview guide and an analysis matrix. The results indicate that the main strategies for permanence and mobility within the profession revolve around its great competitiveness and job insecurity. In this sense, continuous training is a strategy for permanence and mobility in the face of the great competitiveness of the sector. On the other hand, the acceptance of job insecurity appears as a way to remain in the field in the absence of better job opportunities. At the same time, the union association emerges as a collective strategy in the fight for the improvement of working conditions.
References
Batthyány, K., Cabrera, M., Alesina, L., Bertoni, M., Mascheroni , P., Moreira, N., Rojo, V. (2011). Metodología de la investigación en ciencias sociales: apuntes para un curso inicial. Universidad de la República.
Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Universidad Nacional de Quilmes.
Bennet, D. (2010). Los músicos. Graó.
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Ed. Taurus.
Bourdieu, P. (2002). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Ed. Taurus.
Bull, A., y Scharff, C. (2017). ‘Música de McDonald’s’ versus ‘música seria’: cómo las prácticas de producción y consumo ayudan a reproducir la desigualdad de clases en la profesión de la música clásica. Sociología cultural, 11(3), 283-301. https://doi.org/10.1177/1749975517711045
Cáceres, A. (27 de junio de 2014). La Sinfónica Nacional inaugura su local y lanza el disco Sonic Bridges. Última Hora. https://www.ultimahora.com/la-sinfonica-nacional-inaugura-su-local-y-lanza-el-disco-sonic-bridges-n807158.html
Dubar, C. (2005). A socialização. Construção das identidades sociais e profissionais. Livraria Martins Fontes Editora Ltda.
Elias, N. (2002). Mozart: Sociología de un genio. Península.
La Nación. (18 de 8 de 2017). Trece años de la Sinfónica Nacional. https://www.lanacion.com.py/espectaculo/2017/08/18/trece-anos-de-la-sinfonica-nacional/
Machillot, D. (2018). La profesión del músico, entre la precariedad y la redefinición. Sociológica, 257-289.
Monnot, C. (2012). De la harpe au trombone: apprentissage instrumental et construction du genre. OpenEdition Books.
Orquesta Sinfónica Nacional, OSN. (2022). Remuneración. Informe: Abril / 2022. https://www.osn.gov.py/ley%20n%C2%BA%205189-2014/remuneracion%20abril%202022%20_ley%205189.pdf
Orquesta Sinfónica Nacional, OSN. (sf.). Creación. https://www.osn.gov.py/creacion.html#
Pégourdie, A. (2017). « Devenir musicien « ordinaire » », Biens Symboliques / Symbolic Goods, 1. https://doi.org/10.4000/bssg.108
Pichochet, C., y Tobar, C. (2021). El giro creativo en el trabajo contemporáneo: una mirada crítica desde las condiciones laborales del campo cultural de Santiago de Chile. CUHSO (Temuco), 359-390. https://www.scielo.cl/pdf/cuhsotem/v31n1/2452-610X-cuhsotem-00201.pdf
Sánchez Haase, D. (2019). Composición musical clásica paraguaya: breve reseña histórica y situación actual. En La música en el Paraguay: Situación actual y perspectivas de futuro. Libros del Ocaso.
Última Hora. (16 de febrero de 2012). San Lorenzo conforma su orquesta municipal. https://www.ultimahora.com/san-lorenzo-conforma-su-orquesta-municipal-n504258
Weber, M. (2002). Economía y Sociedad. Fondo de Cultura Económica.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Jymmy Ortiz Arellano