University extension and the construction of knowledge knowledge from social practices and the exchange of and the exchange of knowledge

Authors

  • Hugo Pereira Universidad de Buenos Aires, Ciencias Sociales, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2021.1.1.4599

Keywords:

University extension, critical perspective, social change, FACSO

Abstract

The generation of spaces for exchange on university extension experiences between the academic community of Paraguay and Brazil, aimed at mutual enrichment, was the objective that brought together teachers and students from the careers of Sociology and Social Work of the Faculty of Social Sciences (FACSO) of the National University of Asunción (UNA), as well as members of the academic community of several Brazilian universities who joined the 2019 tour of the University Extension Program with a critical perspective and committed to social change “Realidade latinoamericana ”, From the Federal University of São Paulo. The experience allowed a better understanding of the Paraguayan reality and made possible the articulation between the university and social organizations that develop alternatives to an exclusive production model.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Constitución Nacional de la República del Paraguay. Asunción, 20 de junio de 1992.

Coronel, B. (2011). Breve interpretación marxista de la historia paraguaya (1537-2011). Asunción: Editorial Arandurã/BASE IS.

Creydt, O. (2010). Formación histórica de la Nación Paraguaya. Asunción: Editorial SERVILIBRO.

De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI Editores.

Fogel, R. (1990). Los campesinos sin tierra en la frontera. Asunción: CIPAE.

Fogel, R. (2017). La reforma agraria encarada por el gobierno de Rodríguez de Francia (1814-1840). En Coronel, J. (Comp.), La república francista del Paraguay.

Escritos en homenaje a Richard Alan White (11-55). Asunción: Editorial Arandurã.

Guereña, A. & Rojas, L. (2016). Yvy Jára. Los dueños de la tierra en Paraguay. Asunción: Oxfam.

Haverkort, B.; Delgado, F.; Shankar, D. & Millar, D. (2013). Hacia el diálogo intercientífico. Construyendo desde la pluralidad de visiones de mundo, valores y métodos en diferentes comunidades de conocimiento. La Paz, Bolivia: AGRUCO, Plural Editores.

Kleinpenning, J. (2011). Paraguay 1515-1870. Una geografía temática de su desarrollo. Asunción: Editorial Tiempo de Historia.

Medina, J. & Tommasino, H. (2018). Extensión crítica: Construcción de una universidad en contexto: sistematización de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario: UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Pastore, C. (1972). La lucha por la tierra en Paraguay. Montevideo: Editorial Antequera.

Resolución N° 34-00. Estatuto de la Universidad Nacional de Asunción, San Lorenzo, 05 de diciembre de 2017. Recuperado de https://www.una.py/wp-content/uploads/2019/07/Estatuto_de_la_UNA_2017.pdf

Rojas, L. (2017). Independencia y economía durante el período francista. En Coronel, J.(Comp.), La república francista del Paraguay. Escritos en homenaje a Richard Alan White (117-141). Asunción: Editorial Arandurã.

Souchaud, S. (2007). Geografía de la migración brasileña en Paraguay. Asunción: UNFPA/ADEPO/Embajada de Francia en Paraguay.

White, R. (1989). La primera revolución popular en América. Paraguay (1810-1840). Asunción: Carlos Schauman Editor.

Published

2021-03-31

How to Cite

Pereira, H. (2021). University extension and the construction of knowledge knowledge from social practices and the exchange of and the exchange of knowledge. Cuadernos De Sociología, 1(1), 28–38. https://doi.org/10.54549/cs.2021.1.1.4599

Issue

Section

Artículos Académicos