Towards Collaborative Governance: the imperative of civil society in the era of Artificial Intelligence and the data governance in Paraguay

Authors

  • Luis Benítez Universidad Columbia, Asunción, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.6.4433

Keywords:

Artificial Intelligence (AI), Ethics, Digital Sovereignty, Collaborative Governance, Innovation

Abstract

This article examines the challenges and opportunities of integrating Artificial Intelligence (AI) in Paraguay, emphasizing the need to preserve cultural identity, and overcome obstacles such as the lack of digital resources in native languages and the limited capacity of the government to execute technological projects. The opportunities to develop an AI that not only respects but also promotes cultural and linguistic diversity are highlighted, crucial to protecting the country’s digital sovereignty. Through a collaborative governance approach and the promotion of inclusive technologies, it is proposed that Paraguay can be a role model in the implementation of an ethical AI that achieves a balance between technological innovation, the protection of values, and cultural identities. In conclusion, the participation of civil society is essential to ensure that policies and strategies reflect the needs and values of the population, promoting technological development that benefits all sectors of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Benítez, Universidad Columbia, Asunción, Paraguay

Analista de sistemas por la Universidad Católica de Asunción, Magister en Asuntos Públicos y Gobernabilidad por la Universidad Columbia. Doctorando en Administración Pública con énfasis en gobernabilidad en la Universidad Columbia. Líneas de investigación: Políticas públicas y Tecnología de la Información y Comunicación, Tecnología y Sociedad. Correo electrónico: luchobenitez@gmail.com

References

ABC Color. (2010). Aprueban validez de la “firma electrónica”. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/politica/aprueban-validez-de-la-firma-electronica-183932.html

Agencia IP. (2019). Agenda Digital creará el centro de datos y conectará hospitales públicos para el 2020. Agencia IP. https://www.ip.gov.py/ip/agenda-digital-creara-el-centro-de-datos-y-conectara-hospitales-publicos-para-el-2020/

ALADI. (2002). Plan Nacional de Desarrollo de la Sociedad de la Información en el Paraguay 2002-2005. Latin American Integration Association.

Bello, G. (2022). UNA y KOICA establecerán un centro de TIC en el campus de San Lorenzo. Universidad Nacional de Asunción. https://www.una.py/una-y-koica-estableceran-un-centro-de-tic-en-el-campus-de-san-lorenzo

Buzarquis, M. S. (2021). Inteligencia Artificial en la sala constitucional en Paraguay. TEDIC. https://www.tedic.org/inteligencia-artificial-en-la-sala-constitucional-en-paraguay/

Cath, C. (2018). Governing artificial intelligence: Ethical, legal and technical opportunities and challenges. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 376(2133), 20180080. https://doi.org/10.1098/rsta.2018.0080

Cath, C., Wachter, S., Mittelstadt, B., Taddeo, M., & Floridi, L. (2018). Artificial Intelligence and the ‘Good Society’: The US, EU, and UK approach. Science and Engineering Ethics, 24(2), 505–528. https://doi.org/10.1007/s11948-017-9901-7

CDPpy. (2024). Coalición de Datos Personales Py. https://www.datospersonales.org.py/

CONATEL. (2011). Plan Nacional de Telecomunicaciones 2011-2015. Comisión Nacional de Telecomunicaciones. https://www.conatel.gov.py/conatel/wp-content/uploads/2020/01/manual-plan-nacional-2011_2015.pdf

CONATEL. (2016). Plan Nacional de Telecomunicaciones 2016-2020. Comisión Nacional de Telecomunicaciones. https://www.conatel.gov.py/conatel/wp-content/uploads/2019/10/rd.244.2016pnt-2016_2020.pdf

CONATEL. (2021). Plan Nacional de Telecomunicaciones 2021-2025. Comisión Nacional de Telecomunicaciones. https://www.conatel.gov.py/conatel/wp-content/uploads/2022/01/pnt21-25-1.pdf

Davies, T., & Fumega, S. (2022). Global Data Barometer—First Edition (First Edition). https://doi.org/10.5281/ZENODO.6488349

Decreto N.° 2145, Pub. L. (2019).

Decreto N.° 2877, Pub. L. (2019).

Floridi, L., & Cowls, J. (2022). A Unified Framework of Five Principles for AI in Society. En Machine Learning and the City (pp. 535–545). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781119815075.ch45

Gabinete Civil. (2011a). Plan Director TICs.

Gabinete Civil. (2011b). Plan Director TICs—Gobierno Electrónico.

Gamarra, A. R. M. (2018). La protección de datos de carácter personal en el Paraguay.

GAP. (2024). Gobierno Abierto Paraguay. https://gobiernoabierto.gov.py/

Gasser, U., & Almeida, V. A. F. (2017). A Layered Model for AI Governance. IEEE Internet Computing, 21(6), 58–62. https://doi.org/10.1109/MIC.2017.4180835

Haenlein, M., & Kaplan, A. (2019). A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. California Management Review, 61, 000812561986492. https://doi.org/10.1177/0008125619864925

Jiménez Badillo, D. (2021). Patrimonio Digital.

Jobin, A., Ienca, M., & Vayena, E. (2019). Artificial Intelligence: The global landscape of ethics guidelines.

La Nación. (2020). Corte busca implementar inteligencia artificial para agilizar procesos y reducir mora judicial. https://www.hoy.com.py/nacionales/corte-busca-implementar-inteligencia-artificial-para-agilizar-procesos-y-reducir-mora-judicial

La Nación. (2021). Interminable red de fibra óptica y Mitic sin saber cuándo funcionará. https://www.lanacion.com.py/investigacion/2021/04/20/interminable-red-de-fibra-optica-y-mitic-sin-saber-cuando-funcionara/

Latonero, M. (2018). Governing Artificial Intelligence: Upholding human rights & dignity [Report]. Data & Society Research Institute. https://apo.org.au/node/196716

Lusting, W. (2017). De la lengua de guerreros al Paraguái ñe’e-: Coyunturas del guaraní paraguayo como símbolo de identidad nacional. https://core.ac.uk/reader/304708930

Manheim, K., & Kaplan, L. (2019). Artificial Intelligence: Risks to Privacy and Democracy. Yale Journal of Law and Technology, 21, 106. https://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/yjolt21&id=106&div=&collection=

MITIC. (2022b). Plan Nacional de TIC 2022 – 2030. Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicación. https://mitic.gov.py/plan-nacional-de-tic-2022-2030/

MITIC. (2023). Inicia la consulta pública de la Política Nacional de Datos Abiertos | Datos.gov.py. https://www.datos.gov.py/story/inicia-la-consulta-p%C3%BAblica-de-la-pol%C3%ADtica-nacional-de-datos-abiertos

MITIC. (2024a). Agenda Digital. https://agendadigital.mitic.gov.py/

MITIC. (2024b). Gestión de Agenda Digital. https://agendadigital.mitic.gov.py/comite-estrategico/

Niessen, M. E. K., Paciello, J. M., & Fernandez, J. I. P. (2020). Anomaly Detection in Public Procurements using the Open Contracting Data Standard. 2020 Seventh International Conference on eDemocracy & eGovernment (ICEDEG), 127–134. https://doi.org/10.1109/ICEDEG48599.2020.9096674

Paniagua, L. L. M. (2023, octubre 12). Debaten sobre la necesidad de legislar el uso e implementación de la inteligencia artificial en Paraguay. https://www.senado.gov.py/index.php/noticias/noticias-generales/12402-debaten-sobre-la-necesidad-de-legislar-el-uso-e-implementacion-de-la-inteligencia-artificial-en-paraguay-2023-10-12-16-40-08

Poder Legislativo/Senado, L. L. M. (2024, marzo 6). En audiencia pública analizan la situación integral de Copaco. https://www.senado.gov.py/index.php/noticias/noticias-generales/13008-en-audiencia-publica-analizan-la-situacion-integral-de-copaco-2024-03-06-15-57-10

POL-UNA. (2019). Servicios: Cluster.cc.pol.una.py. Núcleo de Investigación y Desarrollo Tecnológico. http://cluster.cc.pol.una.py/index.php/services

Que crea el Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicación y establece su carga orgánica, Pub. L. No. 6207 (2018).

Raikar, S. P. (2023). Bombe. En Bombe. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Bombe

Red Clara. (2011). Artículo destaca la relevancia de ARANDU. https://redclara.net/index.php/pt/component/content/article/99-noticias/1244-articulo-destaca-la-relevancia-de-arandu

Roose, K. (2023). A.I. Poses ‘Risk of Extinction,’ Industry Leaders Warn. The New York Times. https://www.nytimes.com/2023/05/30/technology/ai-threat-warning.html

Russell, S. J., & Norvig, P. (2016). Artificial intelligence: A modern approach. Pearson. https://thuvienso.hoasen.edu.vn/handle/123456789/8967

Sosa, S. (2023,). Contraloría analiza implementar inteligencia artificial para “evitar la corrupción”. El Nacional. https://elnacional.com.py/politica/2023/04/12/contraloria-analiza-implementar-inteligencia-artificial-para-evitar-la-corrupcion/

SPL. (2024). Diccionarios. https://spl.gov.py/diccionarios/

UNESCO. (2021). Recomendación sobre la Ética de la Inteligencia Artificial. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380455_spa

UNESCO-CAF. (2023). Declaración de Santiago. https://minciencia.gob.cl/uploads/filer_public/40/2a/402a35a0-1222-4dab-b090-5c81bbf34237/declaracion_de_santiago.pdf

Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia: La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder (A. S. Mosquera, Trad.).

Published

2024-06-17

How to Cite

Benítez, L. (2024). Towards Collaborative Governance: the imperative of civil society in the era of Artificial Intelligence and the data governance in Paraguay. Cuadernos De Sociología, 3(6), 1–24. https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.6.4433

Issue

Section

Artículos Académicos