Carlitos is learning something new: a book of story about the management and proper disposal of waste

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.2.76

Keywords:

educación ambiental, desarrollo sostenible, materiales didácticos, Objetivos de Desarrollo Sostenible, extensión universitaria

Abstract

This article outlines an outreach project activity at the School of Exact and Natural Sciences of the National University of Asunción, focused on developing didactic materials for environmental education and sustainable development, with a particular emphasis on waste management for children aged 4 to 10. The project aims to enhance
education in Paraguay and is grounded in the Distance Education Department of the Production
Technology career. Through the book “Carlitos is learning something new: Management and proper disposal of waste,” the project promotes environmental awareness. It engages students, teachers, and graduates in a process that involves a literary review to create didactic stories, which are then validated by experts in education and the environment. Results include a digital book and a collection of ten printed stories, fostering early awareness of waste and environmental issues. The initiative contributes to Sustainable Development Goals, emphasizing education, sustainable consumption, and alliances.
The activity promotes collaboration and environmental awareness, with dissemination occurring through talks and workshops in schools as an additional outreach program

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Del Pilar Azcona Pereira , Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales-FACEN. San Lorenzo, Paraguay.

Translator      

 

 

Andrea Mabel Fleitas Zayas, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales-FACEN. San Lorenzo, Paraguay.

Translator      

 

 

Joaquin Ariel Ramirez Avalos, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales-FACEN. San Lorenzo, Paraguay.

Translator      

 

 

References

Canaza C, F. A. (2019). De la educación ambiental al desarrollo sostenible: desafíos y tensiones en los tiempos del cambio climático. Revista de Ciencias Sociales, (165), 155-172.

Cueto León, J. X., Zamora Ramos, S., y Calderón Álvarez, J. (2020). Multimedia «Cambio climático, retos y desafíos: un medio de enseñanza para la educación ambiental». Revista Cubana de Educación Superior, 39(1).

Díaz, M. B. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32.

Gavilanes Capelo, R. M., y Tipán Barros, B. G. (2021). La Educación Ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(2), 286-298.

Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., y Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y sociedad, 13(2), 301-310.

Muñoz, P. A. M (2019). Elaboración de material didáctico.

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas.

Seminario, G. M. R. (2021). Trascendencia de la Educación Ambiental en la Escuela. Dominio de las Ciencias, 7(5), 360-380.

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, FACEN. (2022). Reglamento de Extensión Universitaria de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. https://www.facen.una. py/wp-content/uploads/2023/02/Res.-N%C2%B0-0511-00-2022_Reglamento-de-Extension-de-FACEN.pdf

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, FACEN. (2023). Resolución N° 0010-2023 Plan Operativo Anual 2023 (POA 2023), de Extensión Universitaria de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, de la Universidad Nacional de Asunción.

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, FACEN. (2023). FACEN Virtual. http://www.virtual.facen.una.py/LibrodeCuentosManejoyDisposiciondeResiduos.pdf

Visa, G. J. C. (2022). Educación ambiental en instituciones educativas de educación básica en Latinoamérica: Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 723-739.

Vivas, D., Tapia, M. J., y Sandoval, D. (2021). El Concepto de Desarrollo Sostenible y su Papel en la Solución de los Problemas. INGENIO, 4(2), 46-52.

Yépez, Y. R. (2020). La importancia del manejo adecuado de residuos sólidos en la formación básica de los estudiantes de la Institución Educativa N 50280 Pacchac chico del distrito de Santa Ana–provincia de La Convención–Región Cusco. Revista Dde Ciencias Naturales, 2(1), 137-143

Published

2023-12-27

How to Cite

Benitez Duarte, A. F., Azcona Pereira , M. D. P., Fleitas Zayas, A. M., & Ramirez Avalos, J. A. (2023). Carlitos is learning something new: a book of story about the management and proper disposal of waste. Interfaz, 2(2), 76–81. https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.2.76

Issue

Section

Comunicaciones cortas