Tax and business assistance nuclei at national universities; a strategy for linking with the society in Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.58

Keywords:

university outreach program, tax consultancy, business consultancy, linkage with the society

Abstract

Tax and business assistance centers are tax, accounting, and administrative information centers that provide free assistance to entrepreneurs and businesspeople in general. The objective of the research was to identify projects for tax and business assistance centers in the national universities of Paraguay in the year 2023. A qualitative approach methodology was used; at a descriptive level, the research population was the national universities, and grounded theory was used for the analysis of the data and elaboration of the results. The main results show that the 8 national universities have active projects of tax and business assistance nuclei, some with another name that they call business incubators; the oldest universities have more structured projects with external financing. But all of them carry out activities in the areas of action of each institution. The work allowed for an understanding of the importance of advisory activities to link the university with the business and public sectors in general, thus contributing to local, regional, and national economic development in line with the Sustainable Development Goals. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Shaikh, M. E., y Hanaysha, J. R. (2023). A conceptual review on entrepreneurial marketing and business sustainability in small and medium enterprises. World Development Sustainability, 2, 100039. https://doi.org/10.1016/j.wds.2022.100039

Alaña Castillo, T. P., Gonzaga Añazco, S. J., y Yánez Sarmiento, M. M. (2018). Gestión tributaria a microempresarios mediante la creación del centro de asesoría caso: Umet sede Machala. Revista Universidad y Sociedad, 10(2), 84-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202018000200084&lng=es&nrm=iso&tlng=en

Cabra, J. F., y Guerrero, C. D. (2022). Regional creativity: Cultural and socio-economic differences. Journal of Creativity, 32(2), 100022. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2022.100022

Castillo, M. R. D., Salcedo, V. H. L., y Morillo, J. R. C. (2022). La relación universidad y comunidad a través de trabajos de investigación sobre los tributos para microempresas. Revista Conrado, 18(S2), Article S2. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2481

Deng, X., Wang, Y., y Song, M. (2023). Development Geography for exploring solutions to promote regional development. Geography and Sustainability, 4(1), 49-57. https://doi.org/10.1016/j.geosus.2022.12.003

Espina, W. A. P. (2022). Influencia De La Educación Universitaria En La Formación De La Cultura Tributaria Del Contador Público. Revista Científica «Visión de Futuro», 26(1), 1-21. https://www.redalyc.org/journal/3579/357967638001/html/

Herrera, J., y de las Heras-Rosas, C. (2020). Economic, Non-Economic and Critical Factors for the Sustainability of Family Firms. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 119. https://doi.org/10.3390/joitmc6040119

Lupiáñez Carrillo, L., López Cózar, C., y Priede Bergamini, T. (2017). El capital intelectual y el capital emprendedor como impulsores del crecimiento económico regional. Cuadernos de Economía, 40(114), 223-235. https://doi.org/10.1016/j.cesjef.2016.09.005

Mieres, A. A. F., Escalona, T. R., y Quintanilla, A. S. (2019). La relación Universidad-Sociedad en la formación integral de los estudiantes. Revista Conrado, 15(67), Article 67. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/919

Moutinho, R. F. F. (2016). Absorptive capacity and business model innovation as rapid development strategies for regional growth. Investigación Económica, 75(295), 157-202. https://doi.org/10.1016/j.inveco.2016.03.005

Odei, S. A., y Hamplová, E. (2022). Innovations in small businesses: Do public procurement contracts and intellectual property rights matter? Heliyon, 8(9), e10623. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10623

Sánchez Tovar, Y., García Fernández, F., y Mendoza Flores, J. E. (2015). La capacidad de innovación y su relación con el emprendimiento en las regiones de México. Estudios Gerenciales, 31(136), 243-252. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.04.001

Sebá, E. C. B. (2014). La cultura tributaria como herramienta de política fiscal: La experiencia de Bogotá. Revista Ciudades, Estados y Política, 1(1), Article 1. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revcep/article/view/44456

Universidad Nacional de Canindeyú, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. (2023). Extensión Universitaria «Tributos rurales». https://www.facem.edu.py/index.php/11-noticias/139-extensi%C3%B3n-universitaria-en-la-colonia-marangatu-distrito-de-nueva-esperanza

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas, UNA. (2022). Centro de adestramiento de servicios (CAES). https://www.eco.una.py/index.php/caes

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas, UNA. (2023). CUCAE (Consultorio Universitario Contable, Administrativo y Económico). https://www.eco.una.py/index.php/cucae

Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2019). Inauguran en la UNA el primer Núcleo de Asistencia Tributaria del Paraguay. https://www.una.py/inauguran-en-la-una-el-primer-nucleo-de-asistencia-tributaria-del-paraguay

Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias Económicas, UNCA. (2023). INCUFACE. http://fceunca.edu.py/?page_id=103

Universidad Nacional de Concepción, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, UNC. (2023). Nocitias de extensiones FCEA-UNC. https://fcea-unc.edu.py/page/2/?s=extension#page-content

Universidad Nacional de Itapúa, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, UNI. (2021). Extensión. http://facea.uni.edu.py/extension/

Universidad Nacional de Pilar, Facultad de Ciencias Contables, Administrativas Económicas, UNP. (2023). Inauguran Centro de Apoyo al Emprendedor (CAE) en la ciudad de Pilar – Contables. http://contables.unp.edu.py/inauguran-centro-de-apoyo-al-emprendedor-cae-en-la-ciudad-de-pilar/

Universidad Nacional de Villarrica del Espíritu Santo, Facultad de Ciencias Económicas, UNVES. (2023). Emprendedor (VAE). https://economia.unves.edu.py/emprendedor-vae/

Yaguache Aguilar, M. F., Pardo Cueva, M., y Espejo Jaramillo, L. B. (2018). Estrategias para fomentar la cultura tributaria desde la academia. Caso UTPL. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(3), 145-152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6584520

Published

2023-07-21

How to Cite

Duarte, D. (2023). Tax and business assistance nuclei at national universities; a strategy for linking with the society in Paraguay. Interfaz, 2(1), 58–64. https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.58