Collective construction of knowledge from the university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.3

Keywords:

college extension, Corumba Kue, collective construction of knowledge, right to the city

Abstract

The difficulties caused by the isolation established to deal with the Covid-19 pandemic made it impossible for members of the academic community, teachers and students to participate in their own data collection activities in the field within the framework of the execution of extension projects. throughout 2020 and an important part of 2021. However, these difficulties paved the way for the implementation of an active collaboration between the university and society, as shown by the experience developed in the community of the Mariano Roque Alonso district known as like Corumba Kue, Paraguay. The residents of the community, who played a leading role in the design and application of a census form applied to 389 families, consider the results of the survey essential for the exercise of the defense of their right to live in the city. The study was guided by professors and students from two academic units of the National University of Asunción (UNA): the Faculty of Social Sciences (FACSO) and the Faculty of Architecture, Design and Art (FADA). The joint work developed shows the possibility of building knowledge collectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azuela, A., & Cosacov, N. (2013). Transformaciones urbanas y reivindicaciones ambientales: En torno a la productividad social del conflicto por la construcción de edificios en la Ciudad de Buenos Aires. EURE, 39(118), pp. 149-172. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-7161201300030000

Brites, W. F. (2015). Obras de infraestructura y cambios en el entorno urbano. Acerca del avance de la ciudad legal sobre los asentamientos informales. Urbano, 18(32), 6-15.

Castells, M. (1982). La cuestión urbana. Siglo XXI. Congreso Latinoamericano y Caribeño de Extensión y Acción Social Universitaria: Memoria del Evento. (2021). Memoria del evento. CONARE, OPES. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8276

Constitución Nacional de la República del Paraguay. (1992).

Correa Montoya, L. (2010). ¿Qué significa tener derecho a la ciudad? La ciudad como lugar y posibilidad de los derechos humanos.Territorios, (22), 125-149. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35714236007

Díaz Parra, I. (2014). El regreso a la ciudad consolidada. Revista Ciudades. Análisis de coyuntura, teoría e historia urbana, (103), 25-32.

Jager, J. (1999). El rol de la renta de la tierra en la economía urbana e implicaciones para las políticas locales en Montevideo. En Primer Seminario de Economía Urbana. Una mirada a la ciudad desde la perspectiva económica. Montevideo. Sociedad de economistas del Uruguay.

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid. Capitan Swing. Ley N° 1264/98. General de Educaión. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/3766/ley-n-1264-general-de-educacion

López Morales, E. (2013) Gentrificación en Chile: aportes conceptuales y evidencias para una discusión necesaria Revista de geografía Norte Grande, (56), 31-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-022013000300003

Medina, J. M., & Tommasino, H. (2018). Extensión crítica: construcción de una universidad en contexto: sistematización de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Molano Camargo, F. (2016). El derecho a la ciudad: de Henri Lefebvre a los análisis sobre la ciudad capitalista contemporánea. Folios, (44), 3-19. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n44/n44a01.pdf

Morales Guzmán, J. C. (2014). Movilización ciudadana frente al proyecto de la “autopista urbana oriente” en la ciudad de méxico. Cultura-Hombre-Sociedad, 24(2), 117–134. http://dx.doi.10.7770/cuhso-V24N2-art83418

Morínigo, J. (1991). Pobreza urbana y vivienda. Asunción. Comité de Iglesias.

Pereira, H. (2018). Urbanismo excluyente versus resistencia en el espacio popular construido en Asunción. Quid, 16(9), 91-120.

Pereira Cardozo, H., & Valdez, S. (2019). Asentamientos (in)formales paraguayos: respuesta de restricciones de acceso a la vivienda urbana. Revista Faro, 2(30), pp.104-151. http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/607/559

Universidad Nacional de Asunción. (2017). Resolución N° 34-00. Estatuto de la UNA aprobado, sancionado y puesto en vigencia por la Asamblea Universitaria el 05 de diciembre de 2017. UNA. https://www.una.py/wp-content/uploads/2021/01/Estatuto_de_la_UNA_2017.pdf

Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales. (2020). Resolución N° 210/2020. Política de Extensión Universitaria de la FACSO. FACSO.

Rojas, L. (2019). El Bañado: Vida y arraigo en disputa. Territorio, desigualdades sociales y derechos humanos. SERPAJ.

Sousa Santos, B. de. (2005). La universidad en el siglo XXI: para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Universidad Nacional Autónoma de México.

Smith, N. (2013). La ciudad revanchista.Traficantes de Sueños.

Published

2022-12-28

How to Cite

Pereira, H., Genes, V., Pereira, V., & Molinas, A. (2022). Collective construction of knowledge from the university extension. Interfaz, 1(1), 3–18. https://doi.org/10.57201/interfaz.2022.1.1.3