LA EXTENSIÓN UNIVERSITARIA COMO INSTRUMENTO PARA LA EDUCACIÓN AMBIENTAL: CASOS DE LA CARRERA DE INGENIERÍA AMBIENTAL – UNA, 2024
DOI:
https://doi.org/10.57201/interfaz.2025.4.1.5534Keywords:
educación ambiental, extensión universitaria, ingeniería ambiental, compromiso ambiental, desarrollo sostenibleAbstract
The study presents a qualitative analysis based on official documents regarding the management of university extension at the Faculty of Agricultural Sciences – UNA (National University of Asunción) concerning its role as an instrument for transformative environmental education. In this context, higher education institutions are committed to the core mission of transforming society to achieve sustainable development for communities. In 2024, la Carrera de Ingeniería Ambiental executed twelve extension projects within the institutionally approved extension lines: social promotion and awareness; and socio-community development, with actions involving environmental education in formal basic and secondary school educational settings. Training sessions have been conducted in areas of interest such as climate change, biodiversity, illegal hunting, solid waste management, and Paraguay's environmental issues. Over 1300 student beneficiaries participated, engaging through dynamics, games, and challenges to understand the topics and develop critical thinking by devising solutions within their capabilities as citizens.
References
Caride Gómez, J. A., & Meira Cartea, P. Á. (2020). La educación ambiental en los límites, o la necesidad cívica y pedagógica de respuestas a una civilización que colapsa. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (36), 21-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7607759
Carro, A. C. y Britto, F. A. (2021). Revisitando la relación entre la Universidad y su entorno. Revista de Ciencias Sociales y Humanas. Vol. 17, Año 15. pp. 127-141. https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/545
Castilla Barraza, J. G., Cardenas Gonzales, J. R., y La Rosa Huertas L. del C (2025). La complejidad humana en la investigación cualitativa como herramienta esencial de la investigación científica. Revista científica en ciencias sociales,7, e701502. 10.53732/rccsociales/e701502
García-Huidobro, J. E. (2016). La misión social de la escuela: de la reproducción a la transformación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 1-15
Hernández Pérez, L. A., Mendoza Tauler, L., & Leyva Figueredo, P. A. (2020). Metodología de educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación profesional. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 200–213. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1139
Hurtado Loaiza, C. V. (2024). Hacia una Educación Ambiental Transformadora en un Contexto Rural de Colombia. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1084. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/108
Martínez, K., Amador, G., Castillo, M., Muñoz, L., & Buendía, M. P. (2022). La educación ambiental en la educación básica, un proyecto inconcluso. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXXIV(4), 107-164. https://www.redalyc.org/pdf/270/27034404.pdf
Paredes, O. (2025). Tendencias y desafíos actuales de la educación superior: la extensión universitaria para la sostenibilidad y la sustentabilidad en América Latina. Interfaz, 3(2), 41–47. https://doi.org/10.57201/interfaz.2024.3.2.4799
Pazmiño, A.; Guncay, C.; Salcedo, V.; Bejarano, H. (2021). La responsabilidad social universitaria como estrategia de vinculación con el sector privado en la recuperación post pandemia en la ciudad de Machala, Ecuador. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración, (8), 97-111. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3007
Pernía, J.C; Palacios, L.; Trasfiz, ML. & Sanabria, ME. 2022. Objetivos de Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social Universitaria: Alternativas para cambio climático y desplazados ambientales. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVIII, núm. 1, pp. 367-385. https://www.redalyc.org/journal/280/28069961026/html
Tommasino, H., Cano, A., Castro, D., Santos, C., & Stevenazzi, F. (2014). La extensión universitaria y la formación en educación: articulaciones teóricas y metodológicas desde el campo de la extensión. Redalyc, 7(1), 1–19. https://www.redalyc.org/pdf/7225/722579574008.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Lidia Aranda Espinoza de Fuster

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.









