INTERCAMBIO SOCIOCULTURAL: ESTUDIANTES Y DOCENTES DE TRABAJO SOCIAL CON TRABAJADORES RURALES DE LIMA.
DOI:
https://doi.org/10.57201/interfaz.2025.4.1.5408Abstract
The Social Work program at FACSO UNA promotes student immersion in pedagogical spaces to analyze rural social reality. The subject "Abordaje Profesional I" explores work as a category explaining societal inequalities and the diverse life strategies that are constructed. In 2022, a pedagogical field visit to rural communities was conducted to understand the implications of work in people's lives, which is fundamental for students' investigative training. As part of this initiative, a professional insertion was carried out in the communities of Karumbey, 3era y 4ta línea, and Sangina Cue in the Lima district, San Pedro Department, with the aim of understanding the rural reality in relation to work within the Paraguayan capitalist system. This article presents a review of this experience, with the purpose of publicizing the pedagogical process and offering a document that gathers the characteristics, working conditions, organization, and social reproduction of the visited families.
References
Engels, F. (1981). El papel del trabajo en la transformación del mono en hombre. En C. Marx y F. Engels, Obras escogidas de Carlos Marx y Federico Engels en tres tomos (Vol. 3, pp. 66–79).
Fal, J., Pinazo, G., Puello Socarrás, J., y Varesi, G. Á. (s.f.). Fundamentos del análisis económico-político marxista: Clase I: Aproximación a la teoría del valor en Marx. CLACSO. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/marxis/marxis.pdf
García, L. G. Á., y Miranda, C. A. R. (2015). ¿Estrategias de vida o estrategias de reproducción social? Hacia la reconstrucción de una racionalidad reproductiva para el desarrollo rural. Textual, (65), 55-80. https://www.redalyc.org/pdf/6883/688378272004.pdf
González Casanova, P. (2006). Las nuevas ciencias y las humanidades al servicio de la emancipación. Casa de las Américas, (242-243), 11-27.
Parola, R. N. (2020). Problematizando las prácticas preprofesionales en Trabajo Social: Desafíos y perspectivas. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (29), 73–88. https://doi.org/10.25100/prts.v0i29.8714
Pérez de Maza, T. (2017). Actualización de la extensión universitaria desde una perspectiva compleja. https://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/79
Tasca, J. E. (2010). Extensión universitaria en América Latina: Concepciones y tendencias. Revista de la Educación Superior, 39(154), 9-30.
Tommasino, H., y Rodríguez, M. S. (2011). Tres nudos críticos de la extensión universitaria en América Latina. +E: Revista de Extensión Universitaria, (1), 1-11.
Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Trabajo Social. (2001). Diseño curricular de la carrera de Trabajo Social.
Vásquez, J. S. (2010). Configuración discursiva en la intervención social fundada, situada y reflexiva/Discursive configuration of a situated, reflective and grounded social intervention. TS Cuadernos de Trabajo Social, (6), 57-70. http://www.tscuadernosdetrabajosocial.cl/index.php/TS/article/view/128
Wünsch, D. S., y Mendes, J. M. R. (2016). Trabajo del trabajador social y procesos de trabajo. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/CIFETS_2016/Monografia/pdf/TC486.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mirian Mabel Rodriguez Ramirez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.









