Training in Social Work in the current context, reflections from Argentina, Brazil, Paraguay and Uruguay
PDF (Español (España))

Keywords

vocational training
social work
higher education
professional practice
curriculum

How to Cite

Battilana, N., Villagra, V. E., Frank, I. M. E., Rivero, S., Del Prado, L., Berwig, S. E., & Guilherme, R. C. (2024). Training in Social Work in the current context, reflections from Argentina, Brazil, Paraguay and Uruguay. Revista Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 9(2), 1–11. https://doi.org/10.54549/ky.2024.9.e4743

Abstract

The central axis of the article is professional practice, how it has been understood and developed in the four countries (Argentina, Brazil, Paraguay and Uruguay) in the university environment, understanding that it is the core axis that has organized the process of training of Social Work professionals. A brief characterization of the profession, the creation of careers in each country and the professional practices developed according to the curricular plans of each academic unit is carried out, carrying out documentary analysis. Finally, the work has generated some significant results such as the complexity of the training processes in terms of professional practices, the presence of critical perspectives in Social Work in the training processes and the dialogue with the social sciences.

https://doi.org/10.54549/ky.2024.9.e4743
PDF (Español (España))

References

Acosta, L. (2016). El proceso de renovación del Trabajo Social en Uruguay. Revista Fronteras, 9, 29-45.

Alayón, N. (1980). Hacia la historia del Trabajo Social en la Argentina. Editorial CELATS.

Battilana, N., y López, S. (2018). Incorporación de la Teoría Crítica en la formación profesional del Trabajo Social en la Universidad Nacional de Asunción Paraguay. Una búsqueda sostenida. En V. Verbauwede (Ed.). Formación en Trabajo Social: Miradas y reflexiones sobre el proceso de enseñanza. Editorial La Hendija.

Cazzaniga, S. (2015). Trabajo social: miradas teóricas, epistemológicas y políticas. En Revista “Debate Público. Reflexión de Trabajo Social”, 5(9).

De Jong, E., Ludi, M. C, Badano, R. (2003). Formación Académica en Trabajo Social. Una apuesta política para repensar la profesión. Espacio

García, S. M. (1996). Bases para un análisis del origen del Trabajo Social en Paraguay. Base Investigaciones Sociales.

Guevara-Rodríguez, G. (2019). Análisis documental: Propuestas metodológicas para la transformación de programas de posgrado desde el enfoqure socioformativo. Atenas, 3(47), 104-114.

Lima, V. F., Carbajal Arregui, C., Nelson dos Reis, C., Tripiana, J. (2014). Contextualização socioeconômica e política dos PTRC na América Latina e Caribe. En M. O. Silva (Ed.), Programas de Transferência de Renda na América Latina e Caribe. Cortez.

Rivero, S. (2018). La continuidad de la ruptura. La formación de profesionales en Trabajo Social en Uruguay. En V. Verbauwede, R. Zabinski, y L. Del Prado (Eds.). Formación en Trabajo Social. Miradas y reflexiones sobre el proceso de enseñanza (p. 19-34). Fundación La Hendija.

Yazbek, M. C. (2009a). O significado sócio-histórico da profissão. In: Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. CFESS/ABEPSS.

Yazbek, M. C. (2009b). Fundamentos Históricos e Teórico-Metodológicos em Serviço Social. In: Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. CFESS/ABEPSS.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Nidia Battilana (Autor/a); Verónica Evangelina Villagra, Ivón Mariela Elizabeth Frank, Silvia Rivero, Leonel Del Prado, Solange Emilene Berwig, Rosilaine Coradini Guilherme

Downloads

Download data is not yet available.