Abstract
The closure of schools, with the suspension of face-to-face academic activities as a measure of social isolation to prevent the spread of the coronavirus, brought with it new demands and changes for teachers. This work addresses some reflections in this regard, which have been elaborated from the review of articles, journalistic news, videoconferences and publications related to the task of teachers in this context of social isolation caused by COVID-19. The deficiencies already existing in their initial training are rescued, those that require the implementation of a virtual education, the resources that are needed, the times that are required for the implementation of the planned, the disappearance of the limits in the working day, the multiple tasks of the teachers with the school at home, in addition to the care tasks. These requirements and changes mentioned are only an approximation to this problem, however it allows us to visualize the difficulties that are presented to teachers. It is necessary to think about improving the conditions in which they place these teaching practices and that prevent them from responding to the demands for high levels of quality and creative proposals.
References
Batthyány, K. (24 de abril, 2020). Miradas latinoamericanas a la educación en tiempos de pandemia. https://www.clacso.org/miradas-latinoamericanas-a-la-educacion-en-tiempos-de-pandemia-2/
Diario Última Hora. (31 de mayo de 2020). Clases virtuales en pandemia generan cúmulo de tensiones en los docentes. En Clínicas reportan aumento de consultas. Diario Última Hora. https://www.ultimahora.com/clases-virtuales-pandemia-generan-cumulo-tensiones-los-docentes
Dirección General de Estadísticas, Encuestas y Censos, DGEEC. (2016). Atlas de género: Proporción de tiempo dedicado al trabajo doméstico y cuidado a miembros del hogar no remunerado. https://atlasgenero.dgeec.gov.py/detalle-indicador.php?id=75
Dirección General de Estadísticas, Encuestas y Censos, DGEEC. (2018). Encuesta Permanente de Hogares Continua 2017-2018. https://www.dgeec.gov.py/microdatos/microdatos.php
Dussel, I. (5 de mayo de 2020). La clase en pantuflas. Conversatorio virtual con Inés Dussel. Canal ISEP. https://www.youtube.com/watch?v=6xKvCtBC3Vs
Elías, R., Walder, G., & Bareiro, L. (2018). Marchas y contramarchas de los institutos de formación docente de Paraguay (1970 - 2017), Revista Praxis Educacional, 14(28), 82-99.
Ministerio de Educación y Ciencia, MEC. (2019). Datos Educativos. http://mapaescolar.mec.gov.py/mapa_escolar/contenido/datos_educativos
Ministerio de Educación y Ciencia, MEC. (2020a). Resolución Nº 308, del 10 de marzo de 2020. https://www.mec.gov.py/sigmec/resoluciones/308-2020-PETTA.pdf
Ministerio de Educación y Ciencia, MEC. (2020b). Estudiantes no retornan a clases presenciales hasta diciembre y se prevé un receso escolar a partir de la Cuarentena Inteligente. https://www.mec.gov.py/cms/?ref=299585-estudiantes-no-retornan-a-clases-presenciales-hasta-diciembre-y-se-preve-un-receso-escolar-a-partir-de-la-cuarentena-inteligente
Ministerio de Educación y Ciencias (MEC) (2020c). Plan de educación en tiempos de pandemia. Tu escuela en casa. Asunción: MEC. https://www.mec.gov.py/cms/?ref=299606-plan-de-educacion-en-tiempos-de-pandemia
Naciones Unidas. (18 Marzo de 2020). Cultura y educación. Diez recomendaciones para estudiar a distancia durante la emergencia del coronavirus. https://news.un.org/es/story/2020/03/1471342
Red por el Derecho a la Educación. (2020). Pronunciamiento: La educación frente a la pandemia del coronavirus. https://www.facebook.com/Red-por-el-Derecho-a-la-Educaci%C3%B3n-Py-116233539779260/?epa=SEARCH_BOX
Reimers, F., & Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la Pandemia del COVID-19. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf
Sosa, A. (2020). Educar en tiempos de… (Pandemias y otras circunstancias). Reflexiones en estado de confinamiento. http://iberoamericanapy.blogspot.com/2020/04/educar-en-tiempos-de-confinamiento-y.html
Tenti, E. (4 de junio de 2020). Repensar y fortalecer el trabajo docente. Experiencias en la pandemia (Covid-19) y aprendizajes para el futuro. MEJOREDU. Comisión Nacional para la mejora continua de la educación de México. Segundo Foro Virtual. https://www.youtube.com/watch?v=btIxfRWItR4&feature=youtu.be
Walder, G. (18 de junio de 2020). Educación en tiempos del COVID 2019 – Paraguay. Grupo de Trabajo de CLACSO Políticas Educativas y Derecho a la Educación. https://www.youtube.com/watch?v=aRCPBCq8ub0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Laura Bareiro