University teaching as political praxis. Contributions to rethink the training and professional practice of Social Workers in the university field
PDF (Español (España))

Keywords

docencia universitaria
formación profesional
trabajo social

How to Cite

Martínez, S. (2018). University teaching as political praxis. Contributions to rethink the training and professional practice of Social Workers in the university field. Revista Kera Yvoty: Reflections on the Social Question, 3, 86–93. https://doi.org/10.54549/ky.3.2018.86

Abstract

This article aims to be a contribution to the reflection on the importance of teaching as a professional practice within the framework of the Public University always enrolled in historical conditions that cross and configure it. Teaching practices also always fall within institutional frameworks. In this case, I will refer specifically to the Argentinian Public University, not only because I believe it is one of the privileged areas of society, but also because it is my field of training and professional practice. I will also briefly refer to the implications of the teaching-learning practice as a political and ethical practice in the formation of Social Workers. Finally, I will argue why I consider teaching to be part of professional practice.

https://doi.org/10.54549/ky.3.2018.86
PDF (Español (España))

References

Arendt, H. (1997). Qué es la política. Barcelona: Paidós.

Auat, A. (2011). Hacia una filosofía política situada. Buenos Aires: Waldhuter Editores.

Belaúnde, V. A. (1987). Meditaciones Peruanas. Lima: Edición de la Comisión Nacional del Centenario.

Casalla, M. (2011). Pensar en situación. En A. Auat (Ed.), Hacia una filosofía política situada. Buenos Aires: Waldhuter Editores.

Denzin, N. (2003). Performance Ethnography. Critical pedagogy and politics of culture. New York: Sage Publications.

Freire, P. (1970). La Educación como práctica de la libertad. Montevideo: Tierra Nueva.

Freire, P. (1996). Pedagogía de la Esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Giroux, H. (2003). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Ediciones Morata.

Haraway, D. (1993). De mujer a género. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Harding, S. (2001). ¿Existe un método feminista? En E. Bartra (Ed.), Debates en torno a una metodología feminista. México: UNAM.

Martínez, S., & Agüero, J. (2008). La dimensión político-ideológica del Trabajo Social. Claves para un Trabajo Social emancipador. Buenos Aires: Dunken.

Marx, K. (1999). El capital. Crítica de la economía política. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Netto, J. P. (2003). Servicio Social Crítico. São Paulo, Cortéz.

Salvat (Ed), Encilopedia Salvat. Barcelona: 1972, tomo 9.

Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Villarmea, S. (2001). Algunas bases hermenéuticas y epistémicas de la conciencia emancipatoria. Revista de Filosofía, (26).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Kera Yvoty: reflexiones sobre la cuestión social

Downloads

Download data is not yet available.