Student perception of the process of institutionalization and institutionalization and professional formation in the sociology career in the Faculty of Social Faculty of Social Sciences of the National University of Asuncion (year 2020)

Authors

  • Daisy Váldez Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales, San Lorenzo, Paraguay.
  • Analía Velázquez Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales, San Lorenzo, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2021.1.2.4591

Keywords:

sociology, training, research, professional practice, public university

Abstract

This article aims to describe the students’ representations of the training received in the Sociology program at the Faculty of Social Sciences (FACSO) of the National University of Asuncion (UNA), within the process of institutionalization of the academic unit, focusing on the perception of professional training, training experiences and the levels of linkage of the student body with the institutional process of FACSO. The results show that students expect to receive an academic training that integrates them to the professional field and that can be linked to the different social processes taking place in Paraguayan society, which is not currently happening given the current curricular proposal with an overload of subjects, poorly structured and disconnected from the professional practice, added to the absence of institutional mechanisms and strategies that allow their insertion, during their training process, to work spaces associated to the discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alonso Tapia, J. (2001). Motivación y estrategias de aprendizaje. Principios para la mejora en alumnos universitarios. En García-Valcárcel, A. (Coord.), Didáctica universitaria. Madrid, España: La Muralla.

Álvarez, B.; González, C. y García, N. (2007, mayo). La motivación y los métodos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. Red U. Revista de Docencia Universitaria (2). Oviedo, España.

Blois, J. (2013). Entre la autonomía y la heteronomía. Socialización universitaria y prácticas profesionales de los sociólogos en la Argentina.. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (218), pp. 209-232.

Calderón Prada, S. (2017). Cultura de investigación y gestión del conocimiento en ciencias sociales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte.

Egido, I., Aranda, R., Cerrillo, R, De la Herrán, A., De Miguel, S., Gomez M., Hernández, R. Izuzquiza, D., Murillo, J. y Pérez, M. (2006). Aprendizaje basado en problemas (ABP). Estrategia metodológica y organizativa del currículum para la calidad de la enseñanza en los estudios de Magisterio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), pp. 137-149.

Garbanzo, G. (2014). Factores asociados al rendimiento académico tomando en cuenta el nivel socioeconómico: Estudio de regresión múltiple en estudiantes universitarios. Revista Electrónica Educare, 18(1), 119-154. Recuperado: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000100007&lng=en&tlng=es.

Gómez, V. (2010). Sobre la formación de competencias en el sociólogo. Revista Colombiana de Sociología, (33), 69-85.

Imaz, C. (2017). Características de la formación de profesionales en Sociología en la Universidad Nacional de Asunción (2008-2017). REVICSO (8)

Mantilla, I. (29 Jul 2016). Reforma universitaria ejemplar. El Espectador Recuperado: https://www.elespectador.com/opinion/opinion/reforma-universitaria-ejemplar-columna-646248/

Milevicich, Liliana; Lois , Alejandro (2007). La motivación y el uso de estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Buenos Aires, Argentina: Universidad

Tecnológica Montenegro Aldana, I. A. (2007). Evaluación del Desempeño Docente. Fundamentos, modelos e instrumentos (2.a ed.). Magisterio.

Ortiz, L. (2016). Sistema Nacional de Evaluación del Proceso Educativo, nivel sociocultural y desigualdades de aprendizaje en Paraguay. Temas de Educación, (22)

Oviedo Sotelo, D., Rodríguez, L., Zaracho Román, G. A., Cáceres Romero, A., y Díaz Denis, D. D. (2019). Percepciones y valoraciones de los estudiantes acerca de la carrera de Ciencias de la Educación en el Instituto Nacional de Educación Superior (INAES) de Asunción, Paraguay. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16 (32), pp. 82-99. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.348

Peterson, M. W. (2007). The study of colleges and universities as organizations. En P. Gumport (Ed.), Sociology of higher education. Contributions and their contexts (pp. 147-186). Baltimore, EE. UU.: The John Hopkins University Press.

Ramírez M. y Morales M. (2015). Manual para la elaboración de trabajos de investigación de licenciaturas en Ciencias Sociales y Humanidades. Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias, Universidad Nacional Autónoma de México.

Rhoades, G. (2007). The study of the academic profession. En P. Gumport (Ed.), En Sociology of higher education. Contributions and their contexts (pp. 114-146). Baltimore, EE. UU.: The John Hopkins University Press.

Troncoso, J., Libuy, M., González, C., Cunill, V. (2013). Participación estudiantil en el proceso de reforma curricular del pregrado de Medicina en la Universidad de Chile: evaluación y desafíos. Revista Hospitalaria Clínica Universitaria Chile (pp. 78 - 84)

Published

2021-10-31

How to Cite

Váldez, D., & Velázquez, A. (2021). Student perception of the process of institutionalization and institutionalization and professional formation in the sociology career in the Faculty of Social Faculty of Social Sciences of the National University of Asuncion (year 2020). Cuadernos De Sociología, 1(2), 50–87. https://doi.org/10.54549/cs.2021.1.2.4591

Issue

Section

Artículos Originales