Women in the National Symphony Orchestra: An Approach to the Position of Performers within the Field of Professional Classical Music in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.5.4529Keywords:
gender studies, musical profession, classical music, orchestral musicians, women musiciansAbstract
In Paraguay, the Orquesta Sinfónica Nacional (OSN) is the first state symphonic group, it is made up of approximately 55 musicians, of which 19 are women (OSN, 2022). The objective of the work was to describe the incidence of gender stereotypes in OSN interpreters for the period 2022. The methodology used was a qualitative approach and descriptive design. Semi-structured interviews and documentary review were used as techniques. The instruments developed were the interview guide and an analysis matrix. It was found that the profession of orchestral performer within the OSN has gender stereotypes that limit the participation of women within spaces of power; On the other hand, there is a concentration of women in feminized musical instruments.
Downloads
Metrics
References
Anker, R. (1997). La segregación profesional entre hombres y mujeres: Repaso de las teorías. Revista Internacional del trabajo, 116(3), 343-370.
Batthyány, K., Cabrera, M., Alesina, L., Bertoni, M., Mascheroni, P., Moreira, N., Rojo, V. (2011). La definición de objetivos y su relación con el diseño de investigación. En Metodología de la Investigación en Ciencias Sociales. Apuntes para un curso inicial (p. 33-38). Universidad de la República.
Bourdieu, P. (1998). Espacio Social y sus transformaciones. En P. Bourdieu, La distinción (p. 97-168). Taurus.
Bull, A., y Scharff, C. (2021). Classical music as genre: Hierarchies of value within freelance classical musicians freelance classical discourses. European Journal of Cultural Studies, 673-689.
Chagnard, S. (2018). (Re)présentations d’instrumentiste-instrument: variations des stéréotypes de genre en orchestre symphonique.
En S. Octobre, & F. Patureau, Normes de genre dans les institutions culturelles (p. 103-122). Ministère de la Culture et de la Communication-Presses de Sciences Po. https://www.cairn.info/normes-de-genre-dans-les-institutions-culturelles--9782724623307.htm
Elias, N. (2002). El artista en el ser humano. En N. Elias, Mozart: Sociología de un genio (p. 81-100.: Península.
Espasandín, M. (2012). Músicas y música. . En S. Dominzain, Mujeres de la cultura : escritoras, artesanas, del teatro, de la música, del cine y la televisión (pp. 81-100). Observatorio Universitario de Políticas Culturales.
Galindo Morales, L. (2015). Equidad de género en las orquestas profesionales de Colombia. FOLIOS, 3-15.
Goldin, C., y Rouse, C. (2000). Orchestrating Impartiality: The Impact of “Blind” Auditions on Female Musicians. The American Economic Review, 90(4), 715-741.
Gómez Bueno, C. (2001). Mujeres y trabajo: principales ejes de análisis. PAPERS, 63/64, 123-140. Ley N° 3/2008482. Que crea la Orquesta Sinfónica Nacional (OSN).
Ley N° 6873/2011, Ejercicio Fiscal 2022. https://www.osn.gov.py/ley%20n%C2%BA%205189-2014/presupuesto-osn-2022.pdf
Martínez, R. (2017). La mujer paraguaya, roles y desafíos como profesional de la música. Actas del III coloquio de Ibermúsicas sobre investigación musical, 208-220 .
Monnot, C. (2012). Chapitre III. La lente évolution des pratiques. En C. Monnot, De la Harpe au trombone (p. 97-104). 10.4000/books.pur.67698
Orquesta Sinfónica Nacional, OSN. (2022b). Organigrama de la Orquesta Sinfónica Nacional.
Orquesta Sinfónica Nacional, OSN. (2022c). Remuneración. Informe: Abril/ 2022. https://www.osn.gov.py/ley%20n%C2%BA%205189-2014/remuneracion%20abril%202022%20_ley%205189.pdf
Orquesta Sinfónica Nacional, OSN. (s.f.). Orquesta Sinfónica Nacional, contactos. https://www.osn.gov.py/contacto.html
OSN. (2022). ¿Quiénes somos? https://www.osn.gov.py/index.html
Sánchez Haase, D. (2019). Composición musical clásica paraguaya: breve reseña histórica y situación actual. En La música en el Paraguay: Situación actual y perspectivas de futuro (p. 89-115). Libros del Ocaso.
Sansaloni Gimeno, C. (2014). Presencia de estereotipos de género en la elección de especialidad musical profesional. Quadrivium.
Scavino, S., y Simonetti, P. (2020). Música, Mujeres y Disidencias: Limitaciones estructurales y principales obstáculos en la construcción de la música como profesión en Uruguay. RELACult – Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, 1-25.
Setuain, M., y Noya, J. (2010). Género Sinfónico: La participación de las mujeres en las orquestas españolas. Universidad Complutense de Madrid, Sociología. MUSYCA.
Soriano, L. A. (2018). La participación de las mujeres intérpretes en las orquestas sinfónicas de la Comunidad Valenciana: una realidad hermérica. Quaderns de Ciencies Socials, 40-68.