Educational challenges in times of pandemic: role of the economy and future perspectives

Authors

  • Adriana Vital Fleitas Cuella Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales, San Lorenzo, Paraguay. https://orcid.org/0009-0002-1187-3600
  • Luana González Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales, San Lorenzo, Paraguay.
  • Adolfino O. Cortnet Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Sociales, San Lorenzo, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.6.4437

Keywords:

education, pandemic, inequality, socioeconomic gap, educational system

Abstract

Before the pandemic, Paraguayan education faced challenges such as inequality and lack of investment, aggravated by the influence of economic actors in the Education Ministry. The National Educational Transformation Plan (PNTE), whose implementation was interrupted by the arrival of COVID-19, which forced a change to the virtual modality. The lack of technological resources and internet access exacerbated inequalities, and the MEC’s “Your school at home” initiative generated discontent due to unequal distribution of kits and lack of socioeconomic understanding. Cuts in the education budget in 2021 revealed structural deficiencies, revealing a complex panorama that demands addressing economic, political and social factors to achieve a more resilient and equitable educational system in Paraguay 

Downloads

Download data is not yet available.

References

¿Cómo llega el sistema educativo a la pandemia?: Desigualdad y problemas estructurales en el sistema educativo paraguayo. (s.f.). En Fundación Alda (Ed.), El sistema educativo paraguayo frente a la pandemia (p. 20). https://www.fundacionalda.org/docs/sistema-educativo-en-paraguay.pdf

Curazo, E. (2023). La relación entre la economía y la educación: Un enfoque para el crecimiento sostenible. LaPolíticaOnline

Feldfeber, M., & Gluz, N. (2020). Las políticas educativas a partir del cambio de siglo: alcances y límites en la ampliación del derecho a la educación en Argentina. Revista Estado y Políticas Públicas, (13).

Fundación Alda (2020). El sistema educativo paraguayo. ¿Cómo llega el Sistema Educativo a la Pandemia?: Desigualdad y Problemas Estructurales en el Sistema Educativo Paraguayo.

Fundación Alda (2022) El sistema educativo paraguayo frente a la pandemia. https://www.fundacionalda.org/docs/sistema-educativo-en-paraguay.pdf

Gluz, N. & Elías. R. (2020). Covid-19 y educación ¿Cuál es el mal que afecta a Paraguay en el marco de América Latina? Kera Yvoty: reflexiones sobre la cuestión social, 5(número especial), 57-63.

Instituto Nacional de Estadística. (s.f.). INE: Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.gov.py/publicacion/6/educacion

Ministerio de Educación y Ciencia, MEC. (2020). Mapa Escolar. https:// mapaescolar.mec.gov.py/mapa_ escolar

Saforcada, F., & Vassiliades, A. (2011). Las leyes de educación en los comienzos del siglo XXI: del neoliberalismo al postconsenso de Washington en América del Sur. Revista Educação & Sociedade, 32(115).

Silvero, J., Galeano, L., Rivarola, D. (2010). Pensamiento paraguayo: 1811-1904. El Lector.

Wehrle, A. M. (s.f.). Educación en contextos de Covid-19: requerimientos mínimos para una educación a distancia. Observatorio Educativo Ciudadano. https://www.observatorio.org.py/especial/26

Published

2024-06-17

How to Cite

Fleitas Cuella, A. V., González, L., & Cortnet, A. O. (2024). Educational challenges in times of pandemic: role of the economy and future perspectives. Cuadernos De Sociología, 3(6), 44–58. https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.6.4437

Issue

Section

Artículos Académicos