Educational inclusion in Paraguay
An analysis based on the experience of teachers supporting inclusion in an organisation in Asunción
DOI:
https://doi.org/10.54549/cs.2024.4.4711Keywords:
inclusion support teachers, inclusive education, ParaguayAbstract
The Inclusive Education Law 5136/13, a decade after its implementation, still faces challenges in ensuring that schools truly become spaces that meet the needs of people with disabilities. This study aims to analyze the experiences of teachers assistants for children and adolescents with a disability , understanding the reasons for their association and their role in schools. This study is qualitative, adopting a hermeneutic approach and exploratory scope, including a sample of two teacher assistants. Data was collected through semi-structured interviews with representatives from the organization APUAI (Association of Professionals and University Students Supporting Inclusion). Results indicate that APUAI is committed to transforming the education system for a more inclusive society, and the interviewed teachers seek to influence the state for recognition and salary regulation. Lack of regulation makes their role a private matter, affecting the economic capacity of families to access education for students with disabilities. Despite lacking pedagogical qualifications, these teachers play a pedagogical role, mainly being professionals in therapeutic fields and students from various disciplines. The study concludes the importance of addressing gaps in the law to build a more equitable and accessible educational and social environment. Professional training for inclusion support teachers is crucial, and further research with a broader sample, including public and private institutions, is needed to explore this role in Paraguay
References
Abberley, P. (1987). The concept of opression and the development of a social theory of disability. Disability, Handicap & Society, 2, 5-19.
Asamblea General de las Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Naciones Unidas.
Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas.
Velásquez Moreira, V. (2020). Documento encargado para el Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020 América Latina y el Caribe - Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción.
Fundación Teletón, Paraguay. (2013). Interiorización sobre la situación de la educación inclusiva en Asunción, alrededores y Cnel. Oviedo. Experiencias, opiniones, alcances y proyecciones [Understanding inclusive education in Asuncion and sorrounding cities, and Cnel Oviedo. Experiences, opinions, and future plans]. https://issuu.com/teletonparaguay/docs/situacion_de_la_educacion
Galeano, L. A. (2002). La sociedad dislocada. CEPES.
García-Vera, M., Merighi, M., Conz, C. A., Silva, M. H., Jesus, M. C. P., Muñoz-González, L. A. (2018). El cuidado en la Atención Primaria de Salud: vivencia de las enfermeras. Rev. Bras. Enferm. 71.http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0244
Guidens, A. (1995). La Constitución de la Sociedad (Bases para una Teoría de la Estructuración). Amorrortu.
López Melero, M. (2011). Barreras que Impiden la Escuela Inclusiva y algunas Estrategias para construir una escuela inclusiva. Universidad de Santiago de Compostela -Servicio de Publicación e Intercambio Científico.
Ministerio de Educación y Ciencias, MEC. (2018). Resolución N.° 17267 por la cual se aprueba los lineamientos para un sistema educativo inclusivo en el Paraguay, en instituciones educativas de gestión oficial, privada subvencionada y privada de este Ministerio. MEC.
Ley N.° 5136/2013, De Educación Inclusiva.
Decreto Reglamentario N.° 2.837/2014, Que Reglamenta la Ley N.° 5.136 «de Educación Inclusiva.
Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement. The MacMillan Press.
Olmedo, R. (2023). Personas con discapacidad: El grupo al que seguimos dejando atrás en Paraguay. Agenda Estado de Derecho. https://agendaestadodederecho.com/personas-con-discapacidad-el-grupo-al-que-se-sigue-dejando-atras-en-paraguay/
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., y Garcia Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
Rumrill Jr., P. D., Cook, B. G., y Stevenson, N. A. (2020). Research in special education (3rd ed). Charles C Thomas.
Schütz, A. (2003). El problema de la realidad social, Amorrortu.
United Nations. (2013). La Declaración Universal de Derechos Humanos | Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Solsona, D. (2020). Teoría sociológica clásica y discapacidad: algunos apuntes para un diálogo en potencia. Revista Española de Discapacidad, 8(1), 7-24.
Solsona, D. et al. (2018). Imaginarios sociales sobre la discapacidad en la región de Magallanes, Chile: de sutiles semánticas a prácticas instituidas. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 12(2), 95-108.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Henrique Ferreira Bueno, Monserrat Leguizamón Goiri, Evelyn Mendoza, Karina Rodriguez, Ronaldo Rodas Jara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




