Impact of socioeconomic factors on the implementation of academic credits in the Social Work degree program, UNA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2025.5.4569

Keywords:

academic credit system, socioeconomic condition, higher education, student workload, self-employment

Abstract

The objective of this study is to analyze the impact of the socioeconomic conditions of social work students at the National University of Asunción on the implementation of the National Academic Credit System (SNCA) during the year 2023. A descriptive-exploratory study was conducted with a non-experimental design and a qualitative approach. The sample consisted of thirty-two students in the second semester of the night shift of the Social Work program. Data was collected through a structured survey that explored the students' ability to dedicate time to autonomous academic work according to the requirements of the SNCA. Ninety-one per cent of the participants stated that they were unable to do academic work at home for twice the number of hours they spend in the classroom, as required by the 1:2 ratio established by CONES Resolution No. 280/2022. The main limiting factors identified were the need for paid work (34.4%), childcare responsibilities (28.1%), transportation time (6.3%) and family care responsibilities (6.3%). Seventy-five per cent of students reported that their social and economic conditions significantly affect their academic dedication. The socioeconomic conditions of social work students constitute a significant barrier to the effective implementation of the SNCA. The findings suggest the need to develop institutional strategies that consider the socioeconomic realities of students to ensure equitable implementation of the academic credit system.

Author Biography

  • Mónica Valeria Sosa Rivas , Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas, San Lorenzo, Paraguay.

    Lawyer and notary public from the National University of Asunción. Specialist in Higher University Education from UNINORTE. Specialist in Social Policy from FACSO-UNA. Specialist in Higher University Education with an emphasis on curriculum guidance and organization from FCE-UNA. Master's Degree in Social Policy, FACSO-UNA, and Master's Degree in Higher Education, FCE-UNA.

References

Brunner, J. J. (1988). La Universidad Latinoamericana frente al próximo milenio. Universidades, (16).

Consejo Nacional de Educación Superior. (2018). Resolución CONES N.º 536/2018: Por la cual se establece los criterios para la aplicación del sistema nacional de créditos académicos. CONES. https://cones.gov.py/resolucion-cones-n-536-18-por-la-que-se-establece-los-criterios-para-la-aplicacion-del-sistema-nacional-de-creditos-academicos/

Consejo Nacional de Educación Superior. (2018). Resolución CONES N.º 738/2018: Que establece el plazo de cumplimiento de la Resolución CONES N.º 536/2018. CONES. https://cones.gov.py/resolucion-cones-n-738-2018-que-establece-el-plazo-de-cumplimiento-de-la-resolucion-cones-n-536-2018/

Consejo Nacional de Educación Superior. (2022). Resolución CONES N.º 280/2022: Que actualiza y establece los criterios para la aplicación del Sistema Nacional de Créditos Académicos en las carreras de grado y programas de postgrado. CONES. https://cones.gov.py/resolucion-cones-n-280-2022-que-actualiza-y-establece-los-criterios-para-la-aplicacion-del-sistema-nacional-de-creditos-academicos-en-las-carreras-de-grado-y-programas-de-post/

Consejo Nacional de Educación Superior. (2023). Resolución CONES N.º 344/2023: Por la que se postergan los plazos establecidos en la Resolución CONES N.º 280/2022. CONES. https://cones.gov.py/resolucion-cones-n-344-2023-por-la-que-se-postergan-los-plazos-establecidos-en-la-resolucion-cones-n-280-2022%E2%80%B3/

Consejo de Rectores de Universidades Chilenas [CRUCH]. (2007). Guía práctica SCT-Chile. CRUCH. https://sct-chile.consejoderectores.cl/documentos_WEB/Sistema_de_creditos_transferibles/documentos_generales/1.Guia_Practica_SCT_Chile.pdf

Constitución Nacional de la República del Paraguay. (1992). República del Paraguay.

D'Amico, M. (2016). La definición de la desigualdad en las agendas recientes de los organismos internacionales para América Latina. Revista Colombiana de Sociología, 39(2), 221-240. https://doi.org/10.15446/rcs.v39n1.56348

Estatuto de la Universidad Nacional de Asunción. (2017). Universidad Nacional de Asunción. https://www.pol.una.py/wp-content/uploads/2022/09/1.-Estatuto-de-la-UNA-2017.pdf

Fernández Lamarra, N. (2009). Universidad, sociedad e innovación: Una perspectiva internacional. Editorial de la Universidad Tres de Febrero.

García Agüero, M. C. (2019). Condiciones socioeconómicas y culturales de estudiantes de Trabajo Social-UNA: Implicancias en su proceso de formación profesional. Kera Yvoty: reflexiones sobre la cuestión social, 4, 49-64. https://doi.org/10.54549/ky.4.2019.49

García, M. (2010). El proceso de Bolonia, los espacios europeos (EEES) e Iberoamericanos de Educación Superior. Transatlántica de Educación, 8, 11-90. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/259413

Ley N.º 1264 General de Educación. (1998). República del Paraguay. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/3766/ley-n-1264-general-de-educacion

Ley N.º 2072 de Creación de la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. (2013). República del Paraguay. http://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/2636/ley-n-2072-creacion-de-la-agencia-nacional-de-evaluacion-y-acreditacion-de-la-educacion-superior

Ley N.º 4995 de Educación Superior. (2013). República del Paraguay. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/4401/ley-n-4995-de-educacion-superior

López Segrera, F., & Rivarola, D. M. (Eds.). (2006). La universidad ante los desafíos del siglo XXI. Editorial Hispamer.

Montero, G. M. S. (2006). Pedagogía y créditos académicos. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (8), 217-242. https://www.redalyc.org/pdf/3222/322240663018.pdf

Sánchez-Escobedo, P., & Martínez-Lobatos, L. (2011). El Sistema de Asignación y Transferencia de Créditos Académicos (SATCA) en México: origen, seguimiento y prospectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2(4), 123-134. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-28722011000200007&script=sci_arttext

Sampieri, R. H. & Lucio, P. B. (1991). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Tedesco, J. C. (2002). Educar en la sociedad del conocimiento. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Tünnermann Bernheim, C. (2007). La Universidad necesaria para el siglo XXI. Editorial HISPAMER. https://www.enriquebolanos.org/media/archivo/2986-1.pdf

Tünnermann Bernheim, C. (2008). La educación superior en América Latina y el Caribe: Diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. UNESCO, IESALC, Editorial Javeriana. https://www.coneau.gob.ar/archivos/phronesis/MexicoDelaGarzacapIV.pdf

Vera de Gómez, N. (2023). Guía de implementación del Sistema Nacional de Créditos Académicos. Ministerio de Educación y Ciencias. https://desarrollo.edu.py/wp-content/uploads/2023/06/guiadeimplementacion-1.pdf

Downloads

Published

2025-08-29

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Impact of socioeconomic factors on the implementation of academic credits in the Social Work degree program, UNA. (2025). Cuadernos De Sociología, 5, 130-145. https://doi.org/10.54549/cs.2025.5.4569