Women in Undergraduate Careers and Graduate Programs at the National University of Asuncion (2013-2022)
DOI:
https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.2.62Keywords:
mujeres, carreras de grado, programas de postgradoAbstract
Women prevail in the national university system according to CONACYT data, 2022, also at the National University of Asunción (UNA), women are the majority. The work raises the question: What has been the level of participation of women in the composition of the UNA student population in the last decade? To answer this question, the following objectives are proposed: (i) characterize the UNA student population from access, enrollment and graduation from undergraduate and graduate programs; (ii) determine the evolution of enrollment rates. participation of women in the analyzed population; (iii) determine the ranking of undergraduate courses and postgraduate programs with the greatest presence of women and (iv) determine if there is a difference in the proportions by sex according to Faculty and area of knowledge in the years 2013 and 2022. The study is exploratory and descriptive, the data analyzed corresponds to those published in the UNA Statistical Yearbook. Initially, a collection of secondary data from the literature was carried out. Subsequently, characterizations of the evolution of the UNA population by sex were carried out.
Downloads
References
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior, ANEAES. (2007). Modelo nacional de evaluación y acreditación de la educación superior. Partes I y II.
Banco Mundial. (2020). Diagnóstico de Género en Paraguay: la transición de la educación al empleo en las mujeres. BM. http:// documents.worldbank.org/curated/ en/596061612338698751/Diagnostico-deGenero-en-Paraguay-La-Transicion-de-la-Educación-al-Empleo-en-las-Mujeres
Carmagnola, H. (2005). Feminización de la matrícula de educación superior en América Latina y el Caribe. UDUAL, Circuito Norponiente.
Constitución de la República del Paraguay de 1992.
Consejo Nacionacional de Educación Superior, CONES. (2016). Reglamento que regula los procesos de aprobación y habilitación de los programas de postgrados. https://www. cones.gov.py/wp-content/uploads/2016/11/ RES-CONES.700.pdf
Dirección Nacional de Estadísticas Sociales y de Población, INDEC, Dirección de Estadísticas Sectoriales. (2023). Dosier Estadístico en Conmemoración del 112° Día Internacional de la Mujer 8M.
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, IESALC. (2006). Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe. 2000-2005. La metamorfosis de la educación superior. SELA. http://www. sela.org/es/centro-de-documentacion/ base-de-datos-documental/bdd/30934/ informe-sobre-la-educacion-superior-enamérica-latina-y-el-caribe-2000-2005-lametamorfosis-de-la-educacion-superior
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, IESALC. (2021). Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? https://www.iesalc.unesco.org/wpcontent/uploads/2021/03/Informe-MujeresES-080321.pdf
Ley N° 4995/2013, De la Educación Superior. https://bacn.gov.py/archivos/4401/20151201113601.pdf
Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (sf). Matrícula 2018. https://acortar.link/GaGQKp
Ministerio de Educación, Dirección Nacional de Presupuesto e Información Universitaria, Departamento de Información Universitaria (2023). Mujeres en el Sistema Universitario Argentino. Estadísticas 2021-2022.
Naciones Unidas. (2015). Igualdad de género y principales brechas en Paraguay. http:// www.ciudadmujer.gov.py/application/ files/5114/9693/8060/-Igualdad_de_ Genero_y_principales_brechas_en_Paraguay. pdf.
Naciones Unidas. (sf). Educación superior. https://www.un.org/es/impactoacad%C3%A9mico/educaci%C3%B3n-superior
Palermo, A. I. (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7).
Pinkasz, D., Tiramonti, G. (2006). Las oportunidades educativas de las mujeres en la modernización de los 90 en Argentina. En Equidad de género y reformas educativas: Argentina, Chile, Colombia, Perú. Hexagrama Consultoras.
Ruiz Conejo, A. G., Luna Victoria, F. M., Alberca Pintado, N. E., Blanco Ayala, L. F., Malpartida Santos, F., Ruiz Conejo, A. G., Luna Victoria, F. M., Alberca Pintado, N. E., Blanco Ayala, L. F., y Malpartida Santos, F. (2022). Lucha de las mujeres por el acceso a la universidad, Latinoamérica: Caso Perú. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 242-250.
Secretaría Técnica de Planificación y del Desarrollo Económico y Social, STP. (2014). Plan Nacional de Desarrollo Paraguay 2030. https://www.stp.gov.py/ pnd/wp-content/uploads/2014/12/pnd2030. pdf
Serafini, V., Imas, V. (2015). Igualdad de género y principales brechas en Paraguay. ONU Mujeres-Paraguay.
UNESCO y SITEAL. (2019). Educación y género. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/ files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_y_ genero_20190525.pdf
UNESCO. (sf). Educación e igualdad de género: del acceso al empoderamiento. https:// acortar.link/t1ziQa
UNESCO. (sf). Igualdad de género. https://www. unesco.org/es/gender-equality
Universidad Nacional de Asunción, Rectorado, Dirección General de Planificación y Desarrollo. (2023). Anuario Estadístico 2022.
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2011). Estandarización del Proceso Operativo de las Encuestas realizadas a Estudiantes – Ingresantes encuestados - y a Egresados de Grado y Postgrado de la Universidad Nacional de Asunción. Acta Nº 4 (A.S. Nº 4/23/02/2011), Resolución Nº 0474-002010. www.una.py/una-disposiciones y convenios.html
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2011). Resolución N° 0292-00-2011 “Por la cual se aprueba la Normalización y Glosario de Términos de la Universidad Nacional de Asunción”.
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2013). Resolución Nº 151-00-2013. Actualización de la clasificación de los Programas educativos de la UNA por áreas de conocimiento. www.una.py/unadisposiciones y convenios.html.
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2017). Estatuto: Aprobado, sancionado y puesto en vigencia por lA Asamblea Universitaria el 5 de diciembre de 2017. Acta Nº 7/2016. www.una.py/una-disposiciones y convenios.html
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2018). Creación del Observatorio Institucional de Equidad de la Universidad Nacional de Asunción (OIE-UNA). Resolución Nº 0685/2018 de fecha 22 de marzo del 2018.
Universidad Nacional de Asunción, UNA. (2020). Plan Estratégico de la Universidad Nacional de Asunción 2021-2025. Acta Nº 2 (A.S. Nº 2/30/11/2020), Resolución Nº 03-002020. www.una.py/una-disposiciones y convenios.html
Universidad Nacional de Asunción. (2020). Plan Estratégico de la UNA Periodo 20212025. https://www.una.py/wp content/ uploads/2021/06/Plan-Estrategico-UNAPeri%CC%81odo-2021-2025.pdf
Walpole, R. E., Myers, R. H., y Myers, S. L. (2012). Probabilidad y estadística aplicadas para ingeniería (9ª ed.). Prentice Hall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Gloria Paredes, Jorge Madelaire, Luis Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.