Factors that influence the decision of students in the last year of high school in public schools in the metropolitan area of the city of Asunción in the choice of a professional career

Authors

  • José María Cañisá Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas, San Lorenzo, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.6.4434

Keywords:

career choice, public schools, vocational test, influencing factors

Abstract

This descriptive and cross-sectional study examines the factors influencing career choice among high school seniors from public schools in the metropolitan area of Asunción, Paraguay, in 2015. Through surveys of 208 students, socioeconomic characteristics, internal and external factors, and influence were analyzed. Different types of vocational tests were explored. The results show that intrinsic motivation towards personal achievement and the satisfaction of pursuing a passion are the main internal factors, while financial stability and the desire for a stable economic future stand out as external factors. In addition, 59 per cent had not completed any professional examinations and most lacked adequate career guidance. These findings underscore the need to improve career guidance services to facilitate informed and appropriate career choice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José María Cañisá, Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Ciencias Económicas, San Lorenzo, Paraguay

Economista por la UNA; Magister en Ciencias Sociales con mención en Desarrollo Económico por la FLACSO/Paraguay. Director de la Dirección de Responsabilidad Social del Rectorado UNA. Docente universitario en la Facultad de Ciencias Económicas UNA. Correo electrónico: jcanisa1976@gmail.com

References

Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (2001). Auto-eficacia percibida en la vida cognitiva y afectiva y en el funcionamiento escolar y la orientación vocacional. Desarrollo humano, 52(1), 5-37.

Bourdieu, P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social (2a.ed.). Siglo Veintiuno.

Bravo, G., Vergara, M. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional: en estudiantes de undécimo grado de colegios públicos y privados de Barrancaber-meja. Revista Psicoespacios, 12(20), 35-48. https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776

Briones Palacios, Y. M., y Triviño Sabando, J. R. (2018). Factores que intervienen para elegir carreras universitarias. Universidad Técnica de Manabí. En JC Tovar-Gálvez (Ed.), Tendencias y desafíos de la Educación Superior en América Latina (pp. 200-207). Prensa Adaya.

Castellano Olivares, ME. (2007). Efectos de talleres de madurez vocacional para estudiantes del primer año del ciclo diversificado. Educere, 11(39), 691-698. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102007000400014&lng=es&tlng=es.

Chávez, S. C., Reyes, F. H., y Gutiérrez, M. E. P. (2021). Factores que inciden en la elección de una carrera universitaria. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 7(13), 15-24.

de Asta, G. P., Alfonzo, F., & Flores, F. (2018) Estudio sobre elección de carreras profesionales por estudiantes del tercer curso de la Educación Media en Asunción y los departamentos de Alto Paraná, Itapuá, Caaguazú, Concepción y Paraguarí, año 2018. VIII Foro De Investigadores, 25.

Díaz Fernández, J. (2019). Campos R.; Candia C.; Montero A y Villarroel R. Ética de la investigación en educación. Guía teórica y práctica para investigadores. Revista de filosofía, 76, 287-288.

Erazo Guerra, X, y Rosero Morales, E. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 591-606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198

Gámez, E., & Marrero, H. (2003). Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: Un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología. Anales de Psicología, 19(1), 121-131.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill.

Holland, J. L. (1997). Haciendo elecciones vocacionales: Un enfoque teórico y empírico. Prentice Hall.

Martínez, L. (2022). La influencia de los intereses y habilidades en la elección de una carrera. Revista de Orientación Vocacional, 18(1), 1-14.

Moreno, A. (2023). Factores socioeconómicos en la elección de una carrera. Revista de Educación y Desarrollo Profesional, 20(3), 48-60.

Nauta, M. M. (2010). El desarrollo, evolución y estado de la teoría de las personalidades vocacionales de Holland: Reflexiones y direcciones futuras para la psicología de la orientación. Revista de Psicología de la Orientación, 57(1), 11-22.

Niama, L. M., Villalva, C. I. y Terán, M. P. (2020). Toma de decisión y preferencias al optar por una carrera universitaria en estudiantes de la ciudad de Riobamba – Ecuador. Revista Espacios. Educación, 41 (35). https://www.revistaespacios.com/

Olaz, F. (2003). Modelo social cognitivo del desarrollo de carrera. Revista Evaluar, 3(1), 15-34.

Perna, L. W. (2006). Studying college access and choice: A proposed conceptual model. In Higher education: Handbook of theory and research (pp. 99-157). Springer Netherlands.

Smulders Chaparro, M. E. (2018). Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/96

Published

2024-06-17

How to Cite

Cañisá, J. M. (2024). Factors that influence the decision of students in the last year of high school in public schools in the metropolitan area of the city of Asunción in the choice of a professional career. Cuadernos De Sociología, 3(6), 59–77. https://doi.org/10.54549/cs.2023.3.6.4434

Issue

Section

Artículos Originales