Inequalities in Paraguayan education: an approach to the distribution of music education in Asunción and its metropolitan area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54549/cs.2025.5.5636

Keywords:

sociology of music education, distribution of music education, access to education, music education, undergraduate music education

Abstract

This paper seeks to describe the geographic distribution and location advantages in the field of undergraduate music education in Asunción and its Metropolitan Area (AMA). The research is exploratory-descriptive, with a quantitative approach and a non-experimental design. The technique employed was content analysis and the instrument was an analysis matrix, using official documents as sources. Asunción stands out as the city with the greatest advantages for music education, concentrating more than half of the population and enrolled institutions, and offering the greatest diversity of programs. In the first ring, Luque concentrates 51% of the students enrolled in these municipalities, and in the second ring, only Capiatá has authorized programs. Five municipalities in the AMA lack formal music education. Access to music education is characterized by the need for students to travel geographically far from major cities and the predominance of private offerings (93%), a situation that limits the participation of less-advantaged social groups. The results constitute a significant step toward highlighting inequalities in the field and the need for public policies that democratize access to culture.

Author Biography

  • Jymmy Esteban Ortiz Arellano, Investigador Científico Independiente, Paraguay

    Bachelor's degree in Sociology from the National University of Asunción. Independent researcher and teacher in music. Dedicated to the study of musical work, access to music education, gender in the arts, among other topics. Recognized with the Andrés Barbero Award 2024.

References

Altamiranda Paul, A. (2020). El acceso a un género musical diferente y la experiencia musical en los integrantes de la Orquesta Maestro Arancibia. Buenos Aires: FLACSO. http://hdl.handle.net/10469/17721

Alvarado, R. (2018). La crisis de la educación musical como consecuencia de la decadencia de la institución educativa. Revista de Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.29055

Araujo, A., & Franco, P. (2024). Music Education and Educational Policies in Paraguay: A Documentary Analysis. En ISME, Proceedings of the 22nd International Seminar of the ISME Commission on Policy: Culture, Media and Education (págs. 7-13). National Library of Australia Cataloguing-in-Publication.

Blanco López, A. (2022). El derecho a la educación musical: creación histórico-jurídica de un concepto y perspectivas de futuro. Universidad Nacional de Educación a Distancia. España. https://hdl.handle.net/20.500.14468/17659

Bourdieu, P. (1998). Un espacio en tres dimensiones. En B. Pierre, La distinción: Criterios y bases sociales del gusto (págs. 113-156). Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (1999). Efectos de lugar. En P. Bourdieu, La miseria del mundo (págs. 119-125). Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Cabo Dorado, K. (2021). Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales. Ricercare, 49-71. https://doi.org/10.17230/ricercare.2021.14.3

CONES. (Mayo de 2025). Portal de Acceso a la Información Pública. https://informacionpublica.paraguay.gov.py/#!/ciudadano/solicitud/92108

Constantino Campos, E. (2019). Acceso a la educación musical en adultos: el caso de la Escuela Estatal de Música, Chetumal, Quintana Roo. Chetumal. Universidad de Quintana Roo. http://hdl.handle.net/20.500.12249/2533

DGEA-MEC. (2025). Conservatorios y/o escuelas de música habilitadas por la DGEA-MEC. Asunción: Dirección General de Educación Artística. Ministerio de Educación y Cultura. https://informacionpublica.paraguay.gov.py/#!/ciudadano/solicitud/89819

DGEA-MEC. (2025). Nota de Respuesta a la solicitud 89819-89820. Asunción: Dirección General de Educación Artística. Ministerio de Educación y Cultura. https://informacionpublica.paraguay.gov.py/#!/ciudadano/solicitud/89820

Escalante, S. (2019). Exploring Access, Intersectionality, and Privilege in Undergraduate Music Education Courses. Journal of Music Teacher Education, 22-37. https://doi.org/10.1177/1057083719873981

FADA UNA. (s.f.). Mapeo de Instituciones Educativas Musicales habilitadas en Paraguay. https://fada.una.py/mapeoescuelasmusicapy/

Flores Mercado, G. (2011). Antes se tocaba papel, se estudiaba con un maestro. Remembranzas de la educación musical rural en Totolapan, Morelos. Alteridades, 149-163. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172011000200011

Gamarra, S. (2023). Necesidades formativas docentes de Educación Artística de Nivel Medio. Aula Pyahu, 151-162. https://doi.org/10.47133/rdap2023-11art11

Hees, J. (2017). Equity in Music Education: Why Equity and Social Justice in Music Education? Music Educators Journal, 71-73. https://doi.org/10.1177/0027432117714737

Henley, J., & Barton, D. (2022). Time for change? Recurrent barriers to music education. British Journal of Music Education, 203-217. https://doi.org/10.1017/S026505172200016X

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A.

Hoffman, A. (2013). Compelling Questions about Music, Education, and Socioeconomic Status. Music Educators Journal, 63-68. https://doi.org/10.1177/0027432113494944

Hsin-Yi, L. (2013). "Musik ist meine Sprache" – Eine ethnographische Fallstudie über taiwanesische Musikstudierende in Deutschland. En Responses to Diversity. Musikunterricht und -vermittlung im Spannungsfeld globaler und lokaler Veränderungen (págs. 123-132). Stuttgart. https://doi.org/10.25656/01:8199

International Music Council. (3 de febrero de 2025). https://imc-cim.org/about-us/our-values/

Lema, G. (2019). Relevamiento de la situación académica de los institutos de formación musical en Paraguay: El Conservatorio Nacional de Música (CONAMU). En S. d. Cultura, La música en Paraguay: Situación actual y perspectivas de futuro (págs. 247-269). Libros del Ocaso.

Lezcano, E. (2019). El legado de los Cardozo Ocampo: Entre Argentina y Paraguay. En E. Lezcano, Piano paraguayo: Testimonio de músicos en exilio (págs. 114-139). Foz do Iguazú: Dissertação de Mestrado (Pos-Graduación Interdisciplinar en Estudios Latinoamericanos) - Universidad Federal de Integración Latino-Americana (Unila). https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/5000

Martínez, P. (2017). Breve panorama de la música en Paraguay. En La Guarania: Sistematización de los elementos estructurales presentes en la práctica musical (págs. 12-40). Foz de Iguazú: Trabajo de Conclusión de Curso (Graduación en música) - Universidad Federal de la Integración Latinoamericana. https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/3186

Miliene, A., & Eufrásio, V. (2024). Projetos sociais em música do Alto Oeste Potiguar: mapeamento, práticas e desafios nos processos educativos. Revista da Abem. http://dx.doi.org/10.33054/ABEM202432205

Miranda, J. (2019). Descripción de la situación de la educación musical en Paraguay. En S. N. Cultura, La Música en Paraguay: Situación actual y perspectivas de futuro (págs. 211-222). Libros del Ocaso.

Navia, L. (2024). Primer Capítulo: Problemática. En L. Navia, Notas que conectan: Explorando la Educación Musical (págs. 4-21). Universidad Pedagógica Nacional.

Olmedo-Barchello, S., & Achinelli Báez, M. (2024). Consumo cultural y emergente en el Paraguay. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 211-224. https://doi.org/10.18004/riics.2024.diciembre.211

Ortiz Arellano, J. (2023). Conformación del campo de la música clásica en Paraguay: el caso de la Orquesta Sinfónica Nacional. San Lorenzo: Tesis de Grado en Sociología. FACSO UNA.

Ortiz, L., Goetz, K., & Gache, C. (2019). Diferenciación social y segregación educativa en el Área Metropolitana de Asunción. Revista De Políticas Sociales Urbanas. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/ciudadanias/article/view/513

Poder Legislativo. (1998). Ley General de educación. Asunción. https://www.bacn.gov.py/archivos/3766/ley+1264+1998.pdf

Riesco, A., Ángel-Alvarado, R., & Baker, G. (2024). Activismo en la Fundación de Orquestas Juveniles e Infantiles de Chile. Revista de Investigación en el campo del arte, 240-255. https://doi.org/10.14483/21450706.20832

Rosa Pereira, E., & Gillanders, C. (2021). Aproximación a la investigación iberoamericana en educación musical. Revista Musical Chilena, 55-75. https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/53888

Samudio Bareiro, N., Armengol Asparo, C., & Mercader Juan, C. (2025). Características, Percepciones y Propuestas de Mejora sobre el Entorno Físico y sus Condicionantes en Centros de Música del Paraguay. Veritas, 3535-3572. https://doi.org/10.61616/rvdc.v6i1.583

Sánchez Haase, D. (2019). Composición musical clásica paraguaya: breve reseña histórica y situación actual. En S. N. Cultura, La Música en el Paraguay: situación actual y perspectivas de futuro (págs. 89-115). Libros del Ocaso.

Sassera, J. (2020). Efecto de lugar: aportes para comprender la segmentación socioeducativa en dos espacios locales de Argentina. Religación, 89-103. https://doi.org/10.46652/rgn.v5i25.666

Shaw, R., & Auletto, A. (2022). Is Music Education in Tune With the Pursuit of Equity? An Examination of Access to Music Education in Michigan's Schools. Journal of Research in Music Education, 364-381. https://doi.org/10.1177/0022429421989961

STP/MADES/PNUD/FMAM. (2021). Atlas del AMA: Análisis urbano y cartográfico del Área Metropolitana de Asunción. PNUD.

Trejo León, R., & Angel-Alvarado, R. (2017). Entender la educación musical como un derecho humano. Revista Internacional de Educación Musical. https://doi.org/10.1177/23074841221131438

Downloads

Published

2025-08-29

Issue

Section

Academic Articles

How to Cite

Inequalities in Paraguayan education: an approach to the distribution of music education in Asunción and its metropolitan area. (2025). Cuadernos De Sociología, 5, 188-216. https://doi.org/10.54549/cs.2025.5.5636