Abstract
This study aims to analyse the living conditions of children and adolescents who participate in the activities of the Chacarita Community Centre, operated by the Archdiocesan Social Pastoral and located in the Ricardo Brugada neighbourhood of Asunción. The research emerged from the institutional need to develop an updated socioeconomic database on the children and adolescents involved in the centre’s various programmes. In response to this need, a comprehensive questionnaire was designed to gather information on sociodemographic, socioeconomic, and community participation aspects, targeting children and adolescents living in the area. In addition, interviews were conducted with their families. Fieldwork was carried out in several sectors of the Ricardo Brugada neighbourhood, including Pelopincho, San Felipe, Barrio Chino, and 3 de Febrero, among others. This investigation constitutes a systematic approach to the living conditions of children and adolescents in the Ricardo Brugada neighbourhood. The process was carried out within the framework of the university outreach project of the Faculty of Social Sciences (FACSO-UNA), with the participation of teaching staff from three core subjects of the Social Work programme and students from the same programme. The data collected made it possible to identify critical factors that shape living and subsistence conditions in these territories, providing relevant inputs for the design of more effective social policies and interventions.
References
Altimir, O. (1979). Dimensión de la pobreza en América Latina. Cuadernos de la CEPAL.
Arraigada, I. (2001), Familias latinoamericanas. Diagnóstico y política públicas en los inicios del nuevo siglo. Serie Políticas Sociales n.° 57. CEPAL.
Banco Interamericano de Desarrollo, BID. (2017). Ciudades sostenibles. https://blogs.iadb.org/ciudades-sostenibles/es/moralar-acompanar-los-procesos-de-reasentamiento-de-familias-mediante-compra-asistida/
Bruno, S., y Osorio, A. (2016). La pobreza infantil multidimensional del Paraguay. Documento de trabajo. UNICEF.
Fogel, R. (2002). Pobreza y exclusión social en Paraguay. Centros de Estudios Rurales Interdisciplinarios.
Galarza, J., y Solano, N. (2010). Desintegración familiar asociada al bajo rendimiento escolar [Tesis de grado]. Universidad de Cuenca. Facultad de Psicología.
Giménez, C. (2016). Una aproximación a la pobreza desde el enfoque de capacidades de Amartya Sen. Universidad central de Venezuela.
Instituto Nacional de Estadística, INE. (2022). Necesidades Básicas Insatisfechas – Paraguay.
Laterza Rivarola, G. (2007). La Chacarita. En R. Bareiro Saguier y C. Villagra Marsal. Origen e Historias de Asunción del Paraguay. Editorial Servilibro. https://www.portalguarani.com/1123_gustavo_laterza_rivarola/10771_origen_e_historias_de_asuncion_del_paraguay__la_chacarita__por_gustavo_laterza_rivarola__ano_2007.html
Rodes Lloret, F., Monera Olmos, C. E., Pastor Bravo, M. (2010). Vulnerabilidad infantil, un enfoque multidisciplinar. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=661129
Schteingart, M. (1997). Pobreza y políticas sociales en México y Estados Unidos de Norteamérica. En R. Menjívar, D. Kruijt, y L. Van Vucht. (Eds.), Pobreza, Exclusión y Política Social (pp. 258-276). FLACSO.
SENAVITAH. (2017). Programa de Mejoramiento de Vivienda y Hábitat. Mejoramiento integral de Chacarita Alta. SENAVITAH.
Spicker, P., Álvarez, S., y Gor, D. (1999). Pobreza: un glosario internacional. CLACSO.
UNICEF. (2024). La pobreza infantil, un problema complejo y persistente en Paraguay. https://www.unicef.org/paraguay/stories/la-pobreza-infantil-un-problema-complejo-y-persistente-en-paraguay

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Dominga Gavilán, Fátima Anahí González Gavilán (Autor/a)
