Degree of satisfaction and competencies acquired by first-year medical students following a first research experience at the Chair of Biophysics, National University of Asuncion-2018
Keywords:
Research, Students, Medicine, Knowledge, SatisfactionAbstract
Introduction: During the training of medical students, the development of their research skills is as important as that of their clinical skills, since knowledge about the scientific method and health research can be very useful in medical care. Therefore, scientific research and publication is a very relevant point in the training of a medical student.
Objective: To determine the degree of satisfaction and competences acquired by first year medical students after a first research experience in the Chair of Biophysics.
Material and Method: quasi-experimental study of analytical post-intervention, cross-sectional, non-probabilistic by con- venience. From November to December 2018, at the Faculty of Medical Sciences (Saxony branch). Self-administered survey. Results: 109 surveys were included, only from the first year of the Medicine course of Biophysics. The age range was between 18 and 25 years old (20.41±1.37). Of the respondents, 57.8% had no previous knowledge of the subject. 33.94% (37) of the students were satisfied with the skills obtained after the research intervention.
Conclusions: After the intervention the students affirm their satisfaction in possessing basic knowledge for further scientific research and suggest that the university authorities to encourage the presentation of papers at congresses, the writing of research articles and even affirm that the faculty should encourage the opening of research units.
Downloads
References
(1) Sergio Silva, Julio Zúñiga-Cisneros, Christian Ortega-Loubon, Ana Yau, Franz Castro, José-María Barría-Castro, Ana Lalyre, Edgar Rodríguez-Barría, Héctor Lezcano, Luis Ortega-Paz. Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Archivos de Medicina.2013 Vol 9 (3:1)
(2) Rodas JAG, Saldarriaga RP. Tendencias mundiales en educación médica. Iatreia. 9 de febrero de 2004;17(2):130-8.
(3) Mercado Rey MR. Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educ Med. 2018. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012
(4) Devi V, Ramnarayan K, Abraham RR, Pallath V, Kamath A, Kodidela
(5) S. Short-term outcomes of a program developed to inculcate research essentials in undergraduate medical students. Journal of Postgraduate Medicine. 7 de enero de 2015;61(3):163.
(6) Investigación en América Latina. Información tecnológica. 2011; 22(3):1-1.
(7) Gutiérrez C, Mayta P. Publicación desde el pre grado en Latino- américa: importancia, limitaciones y alternativas de solución. CIMEL Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana. 2003; 8(1). Disponible en: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=71780110
(8) Medicina y Cirugía [Internet]. Disponible en: http://www.med.una.py/ index.php/carreras/carrera-de-medicina-y-cirugia
(9) Cabrera-Samith I, Oróstegui-Pinilla D, Ángulo-Bazán Y, Mayta- Tristán P, Rodríguez-Morales AJ. Revistas científicas de estudiantes de medicina en Latinoamérica. Revista médica de Chile. noviembre de 2010;138(11):1451-5.
(10) Misión/Visión | Conacyt [Internet]. Disponible en: http://www.conacyt. gov.py/mision-vision
(11) Jóvenes Investigadores [Internet]. Disponible en: http://www.una.py/ index.php/relacion-internacional/jovenes-investigadores
(12) Acerca de la SOCIEM-UNA [Internet]. SOCIEM-UNA. 2011. Disponible en: https://sociemuna.wordpress.com/acerca-de-la- sociem-una/
(13) Ángel Isaza AM, Botero Suárez HF, Carolina González D, Piedad Ospina L, Velasco MM, Ocampo MF. Interés de los estudiantes de medicina por la investigación. CIMEL Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana. 2010; 15(1). Disponible en: http://www. redalyc.org/resumen.oa?id=71720941003
(14) Mayta-Tristán P, Cartagena-Klein R, Pereyra-Elías R, Portillo A, Rodríguez-Morales AJ. Apreciación de estudiantes de Medicina latinoamericanos sobre la capacitación universitaria en investigación científica. Revista médica de Chile. junio de 2013;141(6):716-22.
(15) Carrillo-Larco RM, Carnero AM. Autoevaluación de habilidades investigativas e intención de dedicarse a la investigación en estudian- tes de primer año de medicina de una universidad privada en Lima, Perú. Revista Medica Herediana. enero de 2013;24(1):17-25.
(16) Cabrera-Enríquez JA, Cruzado-Mendoza C, Purizaca-Rosillo N, López- Samanamú RO, Lajo-Aurazo Y, Peña-Sánchez ER, et al. Factores asociados con el nivel de conocimientos y la actitud hacia la investiga- ción en estudiantes de medicina en Perú, 2011. Rev Panam Salud Publica. marzo de 2013;33:166-73.
(17) Molina-Ordófiez J, Huamaní C, Mayta-Tristán R. Apreciación estudi- antil sobre la capacitación universitaria en investigación: Estudio preliminar. Rev Perú Med Exp Salud Pública 2008; 25: 325-9.
(18) Martyn Shuttleworth. Diseño Cuasi-Experimental. Disponible en: https://explorable.com/es/diseno-cuasi-experimental
(19) Cabré RB. Diseños cuasi-experimentales y longitudinales. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/30783/1/D.%20 cuasi%20y%20longitudinales.pdf.
(20) Encuesta de satisfacción de estudiantes de programas académicos de posgrado. Pontificia Universidad Javeriana-Sede Central. Editorial Pontificia Universidad Javeriana. Primera edición: Bogotá, D. C., diciembre de 2014. Disponible en: https://www.javeriana.edu.co/ documents/15838/273636/SPSatisfacci%C3%B3nEstudiantesPosgra do19122014Final.pdf/ee3941e8-e154-481a-bf5a-5c42284c5695
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.